ASTRID THORSIN IDEOIMA UUSI ULKOMAALAISLAKI HYLÄTTÄVÄ!

Juha Mäki-Ketelä
Adressin tekijä

/ #374 Pieni väliaikakatsaus

09.01.2009 17:03

Sain keskiviikkona kovan luokan materiaalia tuosta surullisen kuuluisasta ulkomaalaislakiesityksestä. Kiitos kovasti vielä kerran ”sinne jonnekin”!

Olemme tässä pari päivää yhden poliisin ja yhden juristin kanssa oikein urakalla sisäistäneet tuota (todennäköisesti täysin tarkoitushakuisesti) sangen monimutkaiseksi kudottua lakitekstiä. Palaset alkavat loksahdella paikalleen: kyseessä on kuin onkin suuremman luokan huijaus.

Eli tässä vaiheessa lyhyesti (lehdistötiedote seuraa ensi viikolla): koko yli viisikymmentä sivua sisältävä lakiesitys on pelkkä troijalainen hevonen, jonka hyvin vaikeasti tulkittavan höpötyksen sisälle on piilotettu hyvin pelottava asia, käsite nimeltään ”humanitäärinen suojelu”.

Humanitäärinen suojelu olisi eräänlainen ”carte blanche”, avoin pääsylippu, jonka avulla ihan kuka vaan mistä vaan ja koska vaan voisi halutessaan tulla Suomeen. Mahdollisuudet tällaisen henkilön maasta poistamiseksi olisivat käytännössä olemattomat. Tämä suojelumuoto on aivan suomalainen keksintö. Ei siis EU:n ja direktiivin vaatimus.

Hallintovaliokunta on toki kyseistä humanitääristä suojelua jo käsitellyt, ja todennut, että sen ehdot ovat jo nyt aivan liian väljiä ja epämääräisiä eikä suostunut entisestään niitä löysäämään, vaikka tätä ehdotettiin.

Ehdotus lain väljentämisestä oli lakiesityksen valmistelleelta syndikaatilta pelkkää taktiikkaa: tarkoitus oli saada Hallintovaliokunta ja kansanedustajat keskustelemaan siitä, kuinka löperöitä ehtoja kyseiselle suojelumuodolle asetetaan sen sijaan, että Eduskunta vaatisi koko humanitäärisen suojelun jättämistä pois uudesta ulkomaalaislaista (muun muassa tätä tulemme vaatimaan Eduskunnalta ennen lakiesityksestä äänestämistä).

Löperön lakiesityksen tarkoitus oli siis piilottaa se pahin miina. Tämä selittää mm. sen, miksi Thors hyväksyi monet muutokset ilman sen kummempaa riitelyä ja varmuuden vuoksi saman tien aloitti keskustelun siitä, että lakia vastustetaan vain siksi, että hän puhuu ruotsia. Ja nuuskastakin taidettiin taas vähän jutustella. Aika näppärää, mutta ei ihan tarpeeksi näppärää.

*****

Olen saanut ”pään eduskuntaan auki”, eli tietyt poliitikot ovat asiallemme varsin suotuisia ja auttavat asioiden oikealle tolalle viemisessä. Toivottavasti he saavat tuon ”humanitaarisen yleisavaimen” esityksestä pois ennen äänestystä.

*****

Pieni kevennys lopuksi näin viikonlopun kunniaksi:

Hallituksen esityksen kohdan, 4. Nykytilan arviointi, artiklassa 33 todetaan, että ”Käytännössä kansainvälistä suojelua saavalla henkilöllä on yleensä oikeus henkilökohtaiseen kotoutumissuunnitelmaan, koska hän on useimmiten aluksi työtön ja tarvitsee toimeentulotukea. Suomen lainsäädäntö vastaa näin direktiivin säännöksiä, eikä lainmuutostarvetta ole”.

Näin siis HE itsekin myöntää, että työluvan välitön saanti ei olekaan mikään avainkysymys saati kriittinen tekijä. Outoa. Eikö nimenomaan tuon mahdollisuuden työskennellä pitänyt olla merkittävä parannus aikaisempaan?

Ylipäätään eniten lakiesityksessä toistunut lause muuten on ”Direktiivin säännös ei edellytä lakimuutosta”. Outoa sekin, kovastihan nykyistä lakia piti nimenomaan direktiivin vuoksi säätää…