Aseiden totaalikiellon vastustaminen

Bertil Johansson

/ #129 Suomeen luodaan luvattomien aseiden markkinat.

19.01.2009 20:54

Jos aselainsäädäntö kiristyy tarppeettoman kovaksi, niin mitä tapahtuu luvattomien aseiden määrälle ja saatavuudelle?

Aseluvan haltijoilla ei ole tarvetta hankkia luvattomia aseita, koska heillä on luvallisia harrastusvälineitä.
Luvattomia aseita alkaisivat hankkia ne, joille ei myönnettäisi aselupia. Näinhän nytkin tapahtuu. Miksi hankkisit luvattoman aseen, jos saisit sen hankittua luvallista tietä.

Jos aselupakäytäntö jättää suuren joukon ammunnasta kiinnostuneita luvan ehtojen ulkopuolelle, hankkii osa näistä henkilöistä luvattoman aseen eli luvattomien aseiden markkinat vilkastuvat ja rikolliset alkavat välittää aseita enemmän, jolloin myös saatavuus helpottuu ja hinta laskee määrän myötä. Tämä synnyttää tilanteen, jossa luvattoman aseen hankkiminen on halvempaa ja helpompaa kuin luvallisen. Mitä halvemmaksi ja helpommaksi luvattoman aseen hankkiminen tulee, sitä useampi pienrikollinen sen hankkii.

Nykyisin hämmästyttävän monella koululaisella on veitsiä mukanaan koulussa ja kaupungilla liikkuessaan. Jos luvattomien aseiden määrä lisääntyy, hinta laskee ja saatavuus helpottuu, niin lasten veitset vaihtuvat nopeasti asisiin.

Kumpi on pahempi: luvallinen ase harrastajan hallussa vai luvaton ase lasten leikkikaluna?