Vakuutuslääkärit on asetettava totuusvelvoitteen piiriin

Enter The

/ #155 Re: Vakuutus... mistä?

14.01.2015 12:13

#154: Sandman - Vakuutus... mistä?

Erinomainen esille nosto! Jäämme odottamaan viranomaisten vastausta.

Sitten hieman lisää. Vuosikausia vakuutusalan edustajat ovat väittäneet, etteivät potilaan/vakuutetun tutkineet lääkärit osaa kirjoittaa lääkärinlausuntojaan oikein. Nuorten lääkäreiden kohdalla tilanteen voi vielä jotenkin ymmärtää, mutta entä 15-30 vuotta ammatissaan toimineiden ja erittäin arvostettujen tutkivien erikoisalan lääkäreiden kohdalla?

Mielenkiintoinen suullisesti kulkenut tieto on ollut sellainen, että ministeri Risikon vetämässä vakuutuslääkärityöryhmässä STM091:00/2012 vakuutusala yritti runnoa läpi ehdotuksen, jossa potilaan/vakuutetun työkyvyttömyyteen voi ottaa kantaa vain vakuutuslääkäri! Ehdotus saatiin suullisten tietojen mukaan torpattua aivan viime metreillä.

Kuvio olisi toteutettu, kaikessa hiljaisuudessa, lääkärinlausuntolomakkeet uusimalla. Suullisten tietojen mukaan lääkärinlausuntolomakkeiden "kehitystyötä" tehdään tällä hetkellä Kelassa.

Asia saatanee lähiaikoina kaikkien nähtäväksi, kun STM lataa tämän 12.1.2015 lupauksensa mukaisesti työryhmän ohjaus- ja alatyöryhmien kokousten pöytäkirjat kaikkien tarkasteltavaksi. Ja työryhmän ohjaustyöryhmään osallistuneet kansalais- ja potilasjärjestöjen edustajat (2) ovat päässeet ne viimein tarkistamaan.

Pöytäkirjoja on yritetty saada julkisuuteen Oikeusturvan Twitterissä viime syksystä lähtien ja nyt STM on Twitterissään antamansa tiedon mukaan valmis, niin tekemään.

Pöytäkirjoja odotellessa kaikkien tästä aiheesta kiinnostuneiden kannattaa tutustua tähän:

abcdef

Vakuutuslääkärijärjestelmää kehittäneen työryhmän muistioon (.pdf)
Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2014:1
-  sivut 86 ja 87 sisältävät eriävän mielipiteen
- eriävä mielipide rajattiin STM:n toimesta vain kahden sivun mittaiseksi.

Kommentin linkit toimivat tätä kirjoitettaessa.