Ajokortti 16-vuotiaana!

50 000km takana 19-vuotiaana

/ #44 Ajokortti 16 vuotiaana

04.03.2015 06:47

tai edes 17 vuotiaana. Vaikka oon jo ite saanu ajokortin, kannatan tätä. Ei ne 18-vuotiaiden onnettomuustilastot johdu iästä, vaan kokemattomuudesta. Todennäköisesti samat tilastot olis 16- tai 20-vuotiaalla, jos ikärajaa muutetaisi jommaksi kuummaksi. Joka tapauksessa ollaan ensimmäistä kertaa ratissa, eikä osata vielä täydellisesti liikennesääntöjä ja ennakointia.

Kortin vois saada 16-vuotiaana, mutta sitä sais ajaa vaan vanhemman ihmisen valvonnassa ja 17-vuotiaana sitten itse. Vanhempi opettaa paljon enemmän ku pelkkä autokoulu. Nuorta voi pelottaa ratissa ja siksi tulee virheitä. Jos on joku jolta kysyä neuvoa ja johon luottaa, se antaisi nuorelle enemmän itseluottamusta ja varmuutta. Kun ensimmäinen vuosi auton ratissa on koettu rauhallisesti vanhemman kanssa,  ei myöhemmin yksin enää tule niin suurta näyttämisen halua.

Esimerkiski opetuslupa, joka on tälläkin hetkellä käytössä. Itse sain ajokortin opetusluvalla, niin että äitini opetti minua. Aloitimme ajamisen heti sen jälkeen kun täytin 17. Ajoin siis vuoden verran äitini kanssa autoa täysin luvallisesti ennen ajokortin saamista ja väitän että olen hyvä siinä. Ajan paljon paremmin kuin jotkut teistä "törttöilijät pois liikenteestä" -ihmisistä. Luuletteko oikeasti että kaksi vuotta sinne tänne saisi ns törttöilijät pois liikenteestä?? Ei todellakaan! Pahimpia törttöilijöitä olette itse, kun ette kiinnitä mitään huomiota kanssaliikkujiinne vaan ajattelette aina vain "minä, minä ensin!"