Ajokortti 16-vuotiaana!

Henri Untinen
Naantali

/ #18 Auto olisi turvallisempi

25.02.2009 19:47

Taas on unohdettu syrjäseutujen asukit tätä adressia tehdessä... Miten jossain Pohjanmaalla esimerkiksi kuljet kavereidesi kanssa jos kerran mopoa ei ole, saatikka autoa?

Itse suosittelisin lämpimästi ajokortti mahdollisuutta jo 16 vuotiaille, niin kuin Yhdysvalloissa (Siellä vaihto oppilaana olleena voin puhua kokemuksesta)

Homma toimi Usassa vallan loistavasti ja 16-vuotialla oli ajokortit (suurimmalla osalla) Ajo-opetusta annettiin kouluissa ja kulkeminen oli helpompaa kun aina jollain kaverilla oli auto. Vastapainona kortin menetti todella helposti alle 18-vuotiaana. Jos ei noudattanut sääntöjä ei tarvittu kuin muutama rikkomus ja kortti pistettiin odottamaan sitä 18-vuotispäivää.

Autot ovat lisäksi turvallisempia kuskeille itselleen kuin mopot joilla jää helposti

1. Muun liikenteen jalkoihin hidastimien takia.
2. Kaatuu helpommin esim. talviolosuhteissa
3. Saa vihaisia mielenosoituksia perässä ajajilta.
4. Kolarin sattuessa esim. Auton kanssa, mopokuski kärsii pahemmin.

Ja lisäksi koska autoon mahtuu kavereita, sosiaalinen paine hommata mopo, jotta pysyy kavereiden perässä poistuisi. (Itse en koskaan hommannut mopoa, ja tavallaan erkanin omasta kaveripiiristäni)

Totuushan kuitenkin on että ajokortti on jossain iässä hommattava (Se on melkein elinehto) niin miksi pitkittää sitä 18- ikävuoteen turhaan? Kun suurin osa 16-vuotiaista on jo aivan tarpeeksi kypsiä ajamaan autoa.
Ja edelleen muistuttaisin ettei tarvittaisi kuin pari riketta ja kortti olisi hyllyllä sinne 18 vuoteen saakka.

Ja kaikille Amerikkaa vihaaville ihmisille voisin muistuttaa että esim. Hollannissa ja muistaakseni Belgiassa saa ajaa jo 16 vuotiaana, eikä heillä ole sen enempää ongelmia.

Huomautus: Olen itse jo 18 ja odotan enää inssiä, joten minulla ei ole omaa lehmää ojassa tässä asiassa