Ajokortti 16-vuotiaana!

Henri Untinen
Naantali

/ #20 Vanhemmille ihmisille....

25.02.2009 20:11

Kuten jo joku tokaisi, bussit kulkevat vain kaupunki-seuduilla täsmällisesti ja aikataulussa, ja bussiverkko on laajempi.

Helppo on puhua ja käskeä käyttämään polkupyörää tai kävelemään kun itse on jo omistanut auton joku 20 vuotta, ja huomaan että moni kommentoineista asuu Espoossa tai Helsingissä, ei keskellä ei-mitään.

Sitten nämä samat vanhemmat ihmiset menevät valittamaan eri keskustelupalstoille miksi nuoret vain notkuvat tietokoneidensa ääressä eivätkä ole ulkona pyörimässä. Varmaan siksi ettei ole mitään keinoa tavata kavereita kun kaikki asuvat jonkin 30 km matkan päässä. (esim .serkkuni asuvat Sallassa, heidän kaverinsa asuvat vielä kauempana)

Ja vielä niille jotka ehdottavat että vanhemmat voivat viedä aina jos tarvitsee kyytiä--> Näin ei todellakaan ole, oma isäni on yksinhuoltaja joka tekee pitkää päivää ja kotiin tultuaan häntä ei voisi vähempää kiinnostaa alkaa kuskaamaan minua esim: Kavereideni kanssa pyörimään, tai harjoituksiin.

Ja entä ne nuoret joiden vanhemmilla ei esim. Ole autoa, tai on joku vamma eikä voi ajaa, tai ei yksinkertaisesti ole koskaan ketään kotona, tai ovat orpoja. Entä he?

Aika moni tänne kommentoineista "Vanhemmista ihmisistä" voisi hiukan miettiä että jokainen tapaus on yksilökohtainen, ja jotkut ihan oikeasti tarvitsisivat sitä korttia. Ja edelleen säätäisin itse todella tiukat säännöt kortin omistamiseksi alle 18- vuotiaana.

Ekologisuuteen voin vain vastata että jos VOI käyttää bussia tai käyttää kimppakyytiä, niin hienoa. Kaikilla vain ei ole siihen mahdollisuutta.

Ja kun joku jo mainitsi "Annetaan lasten olla lapsia" huomauttaisin vain että 16-vuotias ei enää ole lapsi, 16-vuotias saa allekirjoittaa oman työsopimuksen (olettaen että peruskoulu on käyty) Ja moni 16-vuotias kuten siskopuoleni asuu jo omillaan.

Ja edelleen Esim. Hollannissa ja Belgiassa 16 vuotias lasketaan täysi-ikäiseksi, kuten myös monessa muussa euroopan valtiossa. Joka saa jo juoda, polttaa etc. Toisin kuin suomessa ja ainut asia mitä tällä adressilla haetaan on vain ajokortti.

kiitos.