Vaasalla on varaa musiikkiluokkiin!

läheltä seurannut

/ #10 Kumma kun säästöt eivät kelpaa

26.03.2015 09:46

Kerrassaan käsittämätöntä, että Vaasan kaupunki ei ymmärrä nimenomaan säästävänsä musiikkiluokkien vuoksi! Takana ilmeisesti näköalaton lokerointiajattelu ja yhteistyötaitojen puute: oman luukun (koulutoimi) menot nipistetään senttipelillä mahdollisimman pieneksi, viis siitä, että saman kaupungin muilla luukuilla terveydestä, levottomuudesta ja jopa ilkivallasta johtuvat menot kasvavat ja säästöt häviävät.

Tehkää nyt hyvät vaasalaiset päättäjät yhteistyötä ja laskekaa paljonko kaupunki oikeasti rahallisesti MENETTÄÄ lakkauttamalla musiikkiluokat! Jo yksi ainoa tukevan sosiaalisen porukan tuella vääriltä teiltä poissa pidetty lapsi säästää valtavan summan rahaa! Siinä vertailussa musiikkiluokkiin kaupungin taholta satsatut rahat ovat murusia. Musiikkiluokkalaiset vilkastuttavat kaupungin kulttuurielämää ja vielä myöhemminkin monella usealla sektorilla vapaaehtoisessa viriketoiminnassa mukana olevilla on musiikkiluokkatausta, koska he ovat jo lapsena nähneet musisointinsa merkityksen sairaalle, vammaiselle tai vanhukselle. Tämä on täysin ilmaista tyytyväisyyttä ja terveyttä lisäävää viriketoimintaa, mistä kaupunki muuten joutuisi maksamaan joko suoraan palveluita maksullisesti hankkimalla tai niiden puutteista aiheutuneita lieveilmiöitä paikkaillen! Vaikka tätä rahansäästöä ei nyt papereissa näy, pitäisi silti ymmärtää sen olemassaolo!

Tutustukaa tutkimustuloksiin ja miettikää, millä muulla tavalla yhtä halvasti kehitetään lasten tervettä kasvua, yhteistyökykyä ja vastuullisuutta.  Näitä taitoja tehokkaasti oppiva (huom! tutkimukset!) lapsi on esimerkkinä ja vertaisena myös suurelle joukolle niitä lapsia, jotka eivät musiikkiluokkia käy. Jotainhan nämä aktiiviset lapset kuitenkin tekevät. On järkevämpää antaa hyviä elämää tukevia vaihtoehtoja halvalla, kuin sammutella tulipaloja ja maksaa lisää lieveilmiöistä, mitkä nykyään muutenkin nielevät aivan riittävästi yhteiskunnan rahaa.

Ja jos oikeasti haluatte säästää, niin lisätkää musiikkiluokkia, palkatkaa musiikkiluokkiin avustajia ja mahdollistakaa musikaalisille musiikkiluokkaan haluaville erityislapsille myös mukaan pääsy. Huikeat edistysaskeleet heidän kohdallaan ovat aivan omaa luokkaansa ja satsatut rahat poikivat kaupungeille säästöä koko lapsen loppuelämän ajan. Suomessa on jo nyt kokemusta siitä, että suhteellisen lyhyellä ajalla musiikkiluokassa on vastaavalla järjestelyllä jopa epätoivoisesta tilanteesta ponnistanut erityislapsi säästynyt sairaalakierteeltä ja päässyt kokopäiväosastojonosta pois.  Elämänsä hymyilee juurikin adressin viittaamassa tutkimuksessa esiin tulleiden musiikkiluokkien voimaannuttavien ja kehittävien elementtien ansiosta. Musiikkiluokkien opettajat ovat taitavia näiden elementtien luontevassa arkikäytössä ja tekevät todella edullisesti suuria säästöjä tuottavaa ja hyvinvointia lisäävää työtä. Jokainen järkevä kaupunki ymmärtää tuon työn arvon, eikä heitä kapuloita tuottavimpien kärryjensä rattaisiin.