Kaikkien Hitas-asuntojen hintasääntely määräaikaiseksi

Sirkka Marjakangas

/ #16 Sääntelystä irrottautumisen ehtoja

03.04.2009 13:26

Luin taas uudestaan valtuustolle jätettyjä papereita ja irrottautumisen ehtoja.
Se että yhtiöjärjestyksien mukaan irrottautuminen on mahdollista vain jokaisen osakkaan hyväksymisellä, asettaa omistajat/asukkaat toisiaan vastaan ja tulee olemaan käytönnössä irrottautumisen este. Myös kaupunki on yksi omistajista.
Ne omistajat, jotka haluavat pitää tonttivuokravastikkeet ennallaan, eivät tule puoltamaan irrottautumista säännöistä.
Tilalle pitäisi saada huoneistokohtainen irrottautuminen Hitas-sääntelystä.

Luin myös tonttivuokrien alentamisliikkeen nettisivuja. Siellä ajetaan nyt sitten kuitenkin vain erääntyvien ja uusittavien vuokrasopimusten korotusten
alentamista - koskapa puhutaan voimaantulosta 2011! Myös hitaksien osalta on tarve tonttivuokrien alentamiseen, olemmehan maksaneet jo pari vuosikymmentä korkeita tonttivuokria, joita siis edelleen korotettaisiin irrottautumisen yhteydessä.

Minulle soitti alueelta henkilö, joka jäi ihmettelemään sitä, että asuntoon rakennettu sauna ei nosta asunnon arvoa hitasmarkkinoilla. Tämä sotii kyllä kaikkia oikeudenmukaisuuden periaatteita vastaan. Huoneistokohtaisia perusparannuksia ei mitenkään huomioida, oli sitten kyseessä uusittu keittiö tai kylpyhuone, parvekelasitus yms. Rapakuntoinen asunto tai vasta uusittu on samanarvoinen virkamiehen ja päättäjän silmin katsottuna.