Ei kaavaa Tanhukaareen!

/ #2 http://www3.jkl.fi/paatokset/karltk/2009/21041630.1/frmtxt147.htm

20.04.2009 23:47

Dnro 0/00

147 Asemakaavan laajennus 23. kaupunginosaan sekä asemakaavan muutos 23. kaupunginosan katu- ja virkistysalueelle sekä tonttijaon hyväksyminen asemakaavan yhteydessä (Tanhukaari)

Aikaisemmat Kaupunkisuunnittelulautakunta 11.12.2007/381

käsittelyt

Asian valmistelija Mauri Hähkiöniemi, puh. 625 087

Asemakaavan alue sijaitsee Jyväsjärven eteläpuolella, Kuokkalan kaupunginosassa. Asemakaavalla luodaan uusi asuinaluekokonaisuus, joka mahdollistaa monipuolista täydennysrakentamista lähelle Jyväskylän keskusta-aluetta. Asemakaavan laatiminen on lähtenyt liikkeelle Jyväskylän kaupungin aloitteesta. Asemakaavan laatiminen on kaavoitusohjelmassa 2008–2010.

Suunnittelun kohteena oleva alue on kokonaisuudessaan Jyväskylän kaupungin omistuksessa.

Seutukaavassa alue on taajamatoimintojen aluetta (A). Oikeusvaikutteisessa Kekkola-Kylmänoro osayleiskaavassa alue on pääosin virkistysaluetta (V). Osayleiskaavassa on osoitettu alueen pohjoisosaan Survontien varteen 4 kerros- ja rivitalotonttia (AK/AKR). Rakennusoikeutta on osoitettu tonteille yhteensä 4700 kerrosalaneliömetriä. Oikeusvaikutuksettomassa täydennysrakentamisen osayleiskaavassa suunnittelualueen keskiosaan on osoitettu pientalovaltaista asuntoaluetta (AP) Kekkola-Kylmänoron osayleiskaavan rakentamattomien kerrostalokortteleiden jatkoksi. Täydennysrakentamisen osayleiskaavan yhteydessä pientaloalueelle tehdyssä maankäyttöhahmotelmassa rakennusoikeutta on osoitettu 7500 kerrosalaneliömetriä.

Suunnittelualue on suurimmalta osin asemakaavoittamatonta aluetta. Alueella voimassa olevassa kahdessa asemakaavassa alue on lähivirkistysaluetta (VL). Suunnittelualueen pinta-ala on noin 16 hehtaaria.

Suunnittelualue on kokonaisuudessaan rakentamatonta metsäistä aluetta. Suunnittelualueella on tehty kuluneen kesän aikana liito-oravaselvitys ja tarkennettu aiemmin laadittua luontoselvitystä. Alueen länsiosasta on löytynyt merkkejä liito-oravista. Alueen länsiosassa on myös luonnon monimuotoisuuden kannalta tärkeätä lehto-aluetta. Alueen moninaiset luontoarvot sekä haastavat maastonmuodot ovat asettaneet suunnittelulle tarkkoja reunaehtoja.

Asemakaavaluonnoksessa on esitetty alueelle pienkerrostalo ja pientalorakentamista. Alueesta tulee muodostumaan 150–200 asukkaan asuinalue. Asemakaavan yhteenlaskettu rakennusoikeus on 11 350 kerrosalaneliömetriä.

Suunnittelualue koostuu kahdesta keskenään erilaisesta kokonaisuudesta. Alueen sisääntulon yhteyteen Survontien varteen tulevat kaksi kerroksiset pienkerrostalot ovat valkoisia kivitaloja. Ylemmäksi Tanhukaaren alueella noustessa rakentaminen muuttuu kivestä puuhun ja valkoisesta värikkääseen. Tanhukaaren varteen tulevien kaksi kerroksisten pienkerrostalojen tienpuoleiset päädyt ovat osittain kiviainesta, muutoin rakennukset ovat kauttaaltaan puuta. Alueen keskelle jäävät kytketyt yksi–kaksi kerroksiset pientalot ovat kokonaisuudessaan puuta. Pientalojen ja pienkerrostalojen julkisivujen väritys on kaavassa märitelty niin, että vierekkäisten rakennusten tulee olla keskenään eri värisävyä. Rakennukset tulee istuttaa oleviin maastonmuotoihin ja kaikki tontit tulee aidata. Alueesta tulee muodostumaan matala ja tiivis värikylläinen leikittely, jossa rakentamisen volyymi on sopusoinnussa ympäröivän arvokkaan luonnon kanssa.

Asemakaavalla alueelle jää runsaasti virkistysaluetta (13 hehtaaria). Rakentaminen on sijoitettu alueelle niin, että kaikki tärkeiksi arvioidut luonto-arvot säilyvät ja viheralueiden jatkuvuus ja yhtenäisyys säilyy hyvänä. Kaavassa tontit on määrätty aidattavaksi, joka osaltaan estää luonnon kulumisen tonttien lähiympäristössä. Virkistysalueella kulkee kattava reittiverkosto ja muutoinkin lähialueen kevyenliikenteen verkosto on kattava.

Asemakaavan vaikutuksia arvioidaan suunnittelun kuluessa. Alustavan tarkastelun perusteella kaavalla tulee olemaan vaikutuksia luontoon (kasvillisuus ja eläimistö), maisemaan ja kaupunkikuvaan, virkistysalueisiin ja –yhteyksiin, yhdyskuntarakenteeseen, liikenteeseen sekä myös sosiaalisiin oloihin.

Asemakaavan vireille tulosta on tiedotettu Jyväskylän tiedotuslehdessä 5.12.2007.

Tonttijako hyväksytään asemakaavan yhteydessä. Asemakaavan hyväksyy kaupunginvaltuusto.

Oheisliitteet: (jakelu jäsenet)

- osallistumis- ja arviointisuunnitelma

- ote ajantasa-asemakaavasta

- asemakaavaluonnos, pienennös

- havainnekuva

Kaupunginarkkitehti Halisen ehdotus

Lautakunta hyväksyy asemakaavaluonnoksen asetettavaksi maankäyttö- ja rakennuslain 62 §:n sekä –asetuksen 30 §:n määräysten mukaisesti nähtäville, jotta osallisilla on tilaisuus esittää mielipiteensä asiasta.

Päätös Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kauprakltk

Asian valmistelija Mauri Hähkiöniemi, puh. 040 771 5452

Asemakaavan laajennus- ja muutosluonnos oli maankäyttö- ja rakennuslain 62§:n sekä –asetuksen 30§:n määräysten mukaisesti nähtävillä 8.1.–25.1.2008 välisen ajan. Nähtävilläolosta tiedotettiin Keskisuomalaisessa sekä osallisille lähetetyillä kirjeillä. Kaavaluonnoksesta saatiin nähtävilläolon aikana 1 lausunto ja 6 huomautusta. Lausunnon antoi katu- ja puisto-osasto. Huomautuksen antoivat Kuokkalan Asukkaat ry., Esko Kangaskoski, Juhani, Terttu, Hanna ja Saara Starczewski, Matti Louhi ja Tuula Jensen, 17 Takkapolun ja Muurarintien asukasta sekä 177 Tikan ja Kekkolan alueen asukasta.

Keski-Suomen ympäristökeskus, JE-Siirto Oy ja Jyväskylän Energia Oy:n vesiliiketoiminta ilmoitti, ettei heillä ole huomautettavaa asemakaavan laajennus- ja muutosluonnokseen.

Kaavaluonnoksesta annetuissa palautteissa tuotiin esille mm. seuraavaa:

- Uuden kunnan muodostumisen myötä on runsaasti uutta raakamaata kaavoitettavaksi. Tällöin Tanhukaaren alueen kaltaiset luonto- ja virkistysarvoiltaan merkittävät alueet voidaan jättää kaavoittamatta ja rakentamatta.

- Tanhukaaren rakentaminen pirstoisi viheralueen ja tuhoaisi sen virkistyskäyttöarvon sekä muuttaisi alueen luonteen täysin. Tanhukaaren alue sopii rakentamista paremmin väkirikkaan Kuokkalan lähivirkistysalueeksi ja koko Jyvässeudun virkistysalueeksi.

- On varsin oletettavaa, että kaava toteutuessaan tuhoaa suurimman osan suojelluiksi ajatelluista alueista. Alueen moninaiset luontoarvot ovat suuremmat kuin tarve kaavoittaa ja rakentaa Tanhukaaren alueelle. Virkistysalueen ominaispiirteet voidaan huomioida vain jättämällä se kokonaan kaavoittamatta ja rakentamatta.

- Kaavan toteutuessa on tärkeätä huolehtia siitä, että tulevat väylät ohjataan niin, etteivät ne aiheuta häiriötä ja haittaa lähitonttien asukkaille.

- Tanhukaaren alueen suunnitelma osoittaa täyttä piittaamattomuutta alueeseen rajoittuvien asukkaiden viihtyisyydestä ja laskee heidän omistamiensa kiinteistöjen arvoa.

- Asuntomessualue on valtakunnallisesti edustava esimerkki oman aikansa rakentamisesta ja se ja sen välitön ympäristö tulee suojata lisärakentamiselta alueen luonteen ja merkittävyyden säilyttämiseksi.

- Tanhukaaren alue tulisi joko säilyttää miltei luonnontilaisena tai sisällyttää kokonaisuudessaan valmisteltavaan viherosayleiskaavaan.

- Tanhukaaren alueen kaavoitusta huomautuksista huolimatta jatkettaessa tulee rakentamisen olla vain pientalo – pienkerrostalotyyppistä rakentamista ja lisääntyvälle asutukselle tulee varata puistoalueiden lisäksi pysyviä vapaa-ajanvieton tiloja ja alueita monipuoliseen harrastustoimintaan. Tämän rakentamishankkeen jälkeen ei Kuokkalan virkistysalueista saa ottaa alueita asuinrakentamiseen.

Asemakaavan laajennus- ja muutosluonnoksesta annetuista palautteista ja niihin laadituista vastineista on laadittu yhteenveto, joka on asian oheisliitteenä. Alkuperäiset huomautukset ovat nähtävillä lautakunnassa.

Asemakaavan laajennus ja muutos eheyttää yhdyskuntarakennetta ja mahdollistaa tehokasta täydennysrakentamista rakennetun infrastruktuurin äärelle lähelle keskusta-aluetta. Tanhukaaren alue tarjoaa viihtyisän, omaleimaisen ja urbaanin asuinympäristön noin 150–200 asukkaalle laajojen virkistysalueiden ja monimuotoisen sekä arvokkaan luonnonympäristön läheisyydestä. Asemakaavassa osoitettu rakentaminen on erityisen tiivistä ja alueen pohjoisosan kerrostalorakentamista lukuun ottamatta pienimittakaavaista.

Asemakaavan toteuttaminen syö nykyistä 16,4 hehtaarin virkistysaluetta noin 3,2 hehtaaria. Kokonaisuudessaan kaava-alueella ja sen välittömässä ympäristössä on yhtenäistä virkistysaluetta yhteensä noin 29 hehtaaria. Asemaakaava turvaa Tanhukaaren alueella olevat luonnon monimuotoisuudeltaan arvokkaat alueet kaavamerkinnällä VL/s. Asemakaavan laadinnassa on kunnioitettu alueen moninaisia luontoarvoja ja hyödynnetty alueen täydennysrakentamisen kannalta erinomaista sijaintia yhdyskuntarakenteessa. Tanhukaaren alueen toteuttaminen edistää osaltaan ilmastonmuutoksen hillitsemistä eheyttämällä yhdyskuntarakennetta tukeutumalla olevaan kaupunki- ja palvelurakenteeseen.

Asemakaavan laajennus- ja muutosehdotusta on korjattu luonnosvaiheen jälkeen seuraavasti:

- Asemakaavasta poistettiin kolme pienkerrostalotonttia (AKR) Tanhukaaren eteläosasta, jolloin saatiin väljennettyä tiivistä aluerakennetta ja vähennettyä lähialueen asukkaiden mielestä liian lähelle tulevan rakentamisen määrää.

- Asemakaavassa korvattiin Tanhukaaren pohjoisosan kolme pienkerrostalotonttia (AKR) kolmella kerrostalotontilla (AK). Muutoksen ansiosta Tanhukaaren alue saa voimakkaamman ja lähiympäristöön paremmin sopivan aloituksen. Kerrostalokortteleiden myötä alueen tehokkuutta saatiin nostettua ja siten lisättyä kaavan toteuttamisen taloudellisuutta.

- Luonnosvaiheesta asemakaavan asuinrakentamisen määrä nousi yhteensä 300 kerrosalaneliömetriä kaava-alueen pohjoisosaan osoitettujen kerrostalotonttien vuoksi. Asemakaavaehdotuksen kokonaisrakennusoikeus on 11350 kem2.

- Asemakaavan korttelirakennetta muutettiin Tanhukaaren kadun eteläkaarteessa niin, että kahden virkistysaluekatkon sijasta pienkerrostalokorttelia jakaa vain yksi virkistysaluekatko. Korttelirakenteen muutoksella mahdollistetaan kevyenliikenteen kulun ohjautuminen Tanhukaaren alueelta suoraan etelän suuntaan, eikä Takkapolun ja Muurarintien varren asutuksen läheisille virkistysalueille.

- Tanhukaaren katualueen linjausta on muutettu niin, että kadunvarsipysäköinnin toteuttaminen on mahdollista. Aiemmassa asemakaavassa osoitettu Tanhukaaren kadunpätkän katualue otettiin mukaan asemakaavaan.

- Asemakaavan määräyksiä on täsmennetty etenkin rakennusten julkisivujen, kattojen ja maaston käsittelyn osalta.

Asemakaavan yhteydessä on kaava-alueelle laadittu rakentamistapaohjeet, joissa on käyty tarkemmin lävitse kunkin korttelialueen rakentamisen ja viheralueiden suunnitteluperiaatteet.

Asemakaavan laajennus- ja muutosehdotus pidetään julkisesti nähtävänä 30 päivää ja sen hyväksyy kaupunginvaltuusto. Julkisen nähtävilläolon aikana kaavaehdotusta on tarkoitus esitellä yleisötilaisuudessa. Tonttijako hyväksytään asemakaavan yhteydessä.

Selostus liitteineen, alkuperäiset luonnosvaiheen palautteet sekä tonttijakokartat ovat nähtävillä lautakunnassa.

Kaavaan liittyvää aineistoa on nähtävillä kaavoituksen internet-sivuilla osoitteessa: http://www3.jkl.fi/kaavoitus/kaava.php/id/502

Oheisliitteet: (jakelu jäsenet)

- asemakaavaselostus

- osallistumis- ja arviointisuunnitelma

- ote ajantasa-asemakaavasta

- asemakaavan laajennus- ja muutosehdotus, pienennös

- yhteenveto luonnosvaiheen nähtävilläolon aikana saadusta palautteesta ja vastineet niihin

- rakentamistapaohjeet

- havainnekuvat

Apulaiskaupunginjohtaja Koiviston ehdotus

Lautakunta hyväksyy asemakaavan laajennus- ja muutosehdotuksen ja sen yhteydessä sitovan tonttijaon sekä lähettää ne kaupunginhallituksen käsittelyyn.

Kommentoi adressia

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…