100 000 vastaan Itä-Suomen hovioikeus

Lieksa

/ #20 On toki aihetta kiinnittää huomiota ISHO:n päätöksiin

05.07.2009 10:24

Ainakin tässä tapauksessa syylliseksi todettu poliisi edustaa suojeluviranomaista. Tätä ei voida pitää lieventävänä asianhaarana. Tietenkin ihmiset ovat ihmisiä, myös poliisit. Tästä huolimatta seksuaalirikoksista langetettavat sanktiot tulee asettaa rikosnimikkeiden mukaisesti samalle viivalle.

Tämä ei ole ensimmäinen kerta ISHO:n lipsumisessa ao. jutuissa.
RL 19 luvun 6 ja 7 §:ssä sanotaan:
------------------
6 § (24.7.1998/563)
Lapsen «seksuaalinen» «hyväksikäyttö»
Joka

1) on sukupuoliyhteydessä kuuttatoista vuotta nuoremman lapsen kanssa,

2) koskettelemalla tai muulla tavoin tekee kuuttatoista vuotta nuoremmalle lapselle seksuaalisen teon, joka on omiaan vahingoittamaan hänen kehitystään, tai

3) saa hänet ryhtymään 2 kohdassa tarkoitettuun tekoon,

on tuomittava lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä vankeuteen enintään neljäksi vuodeksi.

Lapsen seksuaalisena hyväksikäyttönä ei kuitenkaan pidetä 1 momentissa tarkoitettua tekoa, jos osapuolten iässä tai henkisessä ja ruumiillisessa kypsyydessä ei ole suurta eroa.

Lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä tuomitaan myös se, joka menettelee 1 momentissa tarkoitetulla tavalla kuusitoista mutta ei kahdeksantoista vuotta täyttäneen lapsen kanssa, jos tekijä on lapsen vanhempi tai vanhempaan rinnastettavassa asemassa lapseen nähden sekä asuu lapsen kanssa samassa taloudessa.

Yritys on rangaistava.

7 § (24.7.1998/563)
Törkeä lapsen «seksuaalinen» «hyväksikäyttö»
Jos lapsen seksuaalisessa hyväksikäytössä

1) kohteena on lapsi, jolle rikos lapsen iän tai kehitystason vuoksi on omiaan aiheuttamaan erityistä vahinkoa,

2) rikos tehdään erityisen nöyryyttävällä tavalla tai

3) rikos on omiaan aiheuttamaan erityistä vahinkoa lapselle hänen tekijää kohtaan tuntemansa erityisen luottamuksen tai muuten tekijästä erityisen riippuvaisen asemansa vuoksi

ja rikos on myös kokonaisuutena arvostellen törkeä, rikoksentekijä on tuomittava törkeästä lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä vankeuteen vähintään yhdeksi ja enintään kymmeneksi vuodeksi.

Yritys on rangaistava.
-----------------
Voi yhtä hyvin kysyä, alentaako ISHO myös rattijuopon promillerajaa? Kun laissa on kyse alle ja vaikkapa vain yhtä päivää alle 16-vuotiaasta, kyseeseen tulee aina vankeusrangaistus ainakin lain mukaan, ellei ISHO ole katsonut kyseisen poliisiviranomaisen olevan henkisesti noin 16-vuotiaan tasolla. Vaikka en olekaan Hovioikeuden Laamanni, pelkkä maalaisjärki alaikäiseen ryhtymisestä toteaa ISHO:n päätöksen vähintäänkin moraalisesti kyseenalaiseksi. Ko. asiasta tulisikin hakea lupaa KKO:n käsittelylle. Perusteena olkoon lain tulkinnan sattaminen valtakunnassa samalle tasolle.