Lääkkeetöntä huumekuntoutusta ei saa lakkauttaa Suomesta

Lenita Mihejev

/ #1 Taloudellisesti kannattavaa

11.09.2009 14:23

Kasvatustieteiden tohtori, yhteiskuntatieteiden maisteri Kalevi Kaipion mukaan" useat tutkimukset osoittavat,että lääkkeettömät ammattitaitoisesti toteutetut yhteisöhoidot ovat erittäin tuloksellisia ja tämän vuoksi yhteisöhoito leviää nopeasti maailmalla. Lääkkeellisillä hoidoillakin on oma paikkansa, mutta niiden tulisi olla hyvin marginaalinen hoitomuoto, sillä niihin ladataan monesti perusteettomia ja virheellisiä odotuksia. Huumeista eroon pääseminen edellyttää lähes aina eroon pääsemistä myös huumekulttuurista.Irrottautuminen edellyttää käyttäytymisen,arvojen ja asenteiden muutosta, johon lääkettä ei ole keksitty.Tarvitaan moniulotteista ja monitieteellistä kuntoutettavan yksilön tarpeiden kohtaamista ja ymmärtämistä. Laadukas päihdehoito, lääkkeellinen tai lääkkeetön on tutkitusti taloudellisesti erittäin kannattavaa. Kalliinkin hoidon taloudellinen satsaus tulee yhteiskunnalle moninkertaisesti takaisin. Mitä pidempi hoito,sen paremmat tulokset". Edellä mainittu ja paljon muutakin jäi mieleen Kalevi Kaipion kertomasta 9.-10.9.2009 Mikkelissä Yhteisöhoidon koulutuspäiviltä. Kaikesta tästä hyvin tietoisena, 13 vuotta päihdetyötä A-klinikalla, Myllyhoidossa ja Kiskon jatkohoitoyksikössä tehneenä, ei voi kuin ihmetellä Helsingin ja monen muunkin kunnan lyhytnäköistä säästämispolitiikkaa. Edellisestä lamasta ei näytetä oppineen mitään. Säästetään sieltä mihin juuri nyt tulisi satsata. Tämä sopii päihdekuntoutuksen lisäksi toki myös muihinkin sosiaali- ja terveyspalveluihin. Lama tuottaa ja pahentaa ennestään ihmisten pahaa oloa. Meidän kaikkien olisi viimeistään nyt herättävä ja pyrittävä vaikuttamaan siihen mitä tässä yhteiskunnassa tapahtuu ja mihin verovaroja kohdennetaan.