Opiskelijan oikeus sekä opintotukeen että työntekoon

LND

/ #8 Re:

19.11.2015 00:23

#7: kiittämätöntä -  

 Taisit ymmärtää jotain väärin... 

Esimerkiksi Skotlannissa opiskelijat saavat noin £500 tukea kuukausittain (osa on maksettava takaisin käsittääkseni) ja saavat työskennellä ja tienata ihan niin paljon kuin haluavat. Totuus on että vuokra on täällä vähintään £400 eikä tuolla rahalla eletä kovin pitkälle kun laskutkin on maksettava. Terveydenhoito ja lääkkeet ovat täällä täysin ilmaisia, ruokaa saa parilla punnalla yliopistolta jne., samat asiat toteutuu täällä paremmin kuin Suomessa. 

Katsotaan minun raha tilannettani. Saan 500€ (=£350) kuukaudessa opintotukea, 6 400€ lainaa. Koko laina ja vielä osa opintotuestakin menee vuokraan joka on £460/kk. Tästä jää noin £200 tilille, laskuihin menee helposti £150 ja ruokaostoksiin jää reilu £10 viikossa. Millä tulee maksettua julkinen liikenne, vaatteet ja muu ylimääräinen meno jos tulee sosiaalisoitua, puhumattakaan kurssikirjoista? Paskimpana juttuna on että vuokra tulee maksaa 6 kuukautta etukäteen, joten olen joutunut säästämään kaikki opintotuet syyskuun alusta kattaakseni vuokran puuttuvan osuuden. Jos en olisi töissä, minulla ei olisi varaa elää! Hyvällä tuurilla tulot jäävät tänä vuonna alle 12 000€ joka on tämä puhuttu tuloraja. Suomalainen opiskelija ei saa vaihtoehtoa opintolainan ja työnteon välillä. Useimmiten työnteko on lähestulkoon mahdotonta opiskelujen vaatimustason takia. Minä taas ulkomaalailla opiskelevana kärvistelen vaihtokurssien takia molempiin suuntiin sillä tämä kusee molempiin suuntiin: eurolla ei ole arvoa lainkaan ja punta on liian arvokas.

Miksi opiskelijan pitäisi kärvistellä nuudeleilla ja pakastevihanneksilla kuukausi? Sitä tein ensimmäisen vuoden kun työpaikkaa ei vielä ollut.