Opettajankoulutus kuuluu Kajaaniin

Sotkamo

/ #2 Sivistys luo hyvinvointia

03.02.2010 13:22

En ole päivääkään käynyt koulua tai opiskellut Kajaanissa, joten katson olevani objektiivinen arvioimaan vireillä olevia opettajainkoulutuksen lakkautussuunnitelmia. Luettuani numerofaktojakin sisältäviä uutisia ja kannanottoja asiasta, en voi kuin todeta, että Kajaanin koulutusyksikön (ja samalla koko yliopistokeskuksen) näivettämissuunnitelmat eivät voine perustua muuhun kuin siihen samaan mammuttitautiin, joka yleensäkin vaivaa yliopistomaailman "kehittämistä". Tieteellisten tutkimuksen huippuyksiköiden syntyminen saattaa edellyttää ympärilleen enemmän ns. kriittistä massaa, mutta yliopistollinen peruskoulutus ei vaadi kaikkien tieteenalojen läsnäoloa.
Päinvastoin suhteellisen pienellä paikkakunnalla - kuten Kajaanilla - on paljon hyviä puolia tarjottavanaan opettajankoulutusyksikön toiminnalle - opettajille, tutkijoille, opiskelijoille ja muulle henkilökunnalle. Tärkeimpänä niistä ihmisen kokoinen ympäristö.

Pitäkäämme Kajaanin yliopistokeskuksen puolta!