Terveellinen ruoka takaisin lähikauppoihin, pienet ravintolat kunniaan ja ruoan hinta takaisin järke

Irina Lehto
Vieras

/ #1 Kiitos!

04.06.2010 11:14

Kiitos sinulle, joka panit liikkeelle tämän tärkeän adressin!

Asuttuani parikymmentä vuotta eri Välimeren maissa muutin takaisin koti-Suomeen toiset parikymmentä vuotta sitten. Sen jälkeen olen vaan ihmetellyt, kuinka suomalaiset ylipäätään voivat hyväksyä kaiken sen moskan, mitä kaupat meille myyvät. Näin opetamme myös lapsillemme, ettei ruoan tarvitsekaan maistua hyvältä ja näin se vähäkin vielä jäljellä oleva suomalainen gastronomia näivettyy asteittain.

Muistan edelleen, miltä kurkku nuoruudessani maistui. Sellaista nykyään saa vain pitkän metsästyksen jälkeen ja vain silloin tällöin joko suoraan joltain kunnon kasvattajalta tai sitten sattumalta esim. kauppahallista. Kunnon kanaa ei saa mistään - paitsi pakastettuna hallista - broilerithan eivät maistu miltään. Ah niitä entisaikojen kanakeittoja!

Lähes kaikki liha pikakasvatetaan nykyään. Kasvikset keinokasvatetaan enemmän tai vähemmän epäaidoilla menetelmillä. Silloinhan ne eivät voi miltään maistuakaan. Surullista!

Kävin vuosia väsytystaistelua lähikauppani kanssa yrittäessäni pyytää heitä hankkimaan kymmenien metrien pituisille leipähyllyilleen edes yhtä hyvältä maistuvaa leipää. Ei onnistunut. Sitten en enää jaksanut.

Pyrin - aina kun mahdollista - käymään toreilla ja halleissa. Sieltä saa sentään tuoreita tuotteita ilman lisäaineita - ja ilman niitä kaameita valmiiksi marinoituja erilaisia lihoja.