Terveellinen ruoka takaisin lähikauppoihin, pienet ravintolat kunniaan ja ruoan hinta takaisin järke

Eero Vuorela
VANTAA

/ #11 Terveellistäkin saatavilla...

04.06.2010 19:50

Jos muistelen nuoruuttani... Lähikaupoissa oli hyvin suppeat valikoimat ja palvelutiskit. Lähikuppilassa ei saanut edes paikkaa vaihtaa jos ei tarjoilijalta lupaa kysynyt. Satokauden ulkopuolella ei saanut kuin nahistuneita vihanneksia, eikä ulkomailta juuri tuotuotu muuta kuin appelsiinejä kovaan hintaan.

Jos ihmisten on tarve tehdä muutos terveellisten ravinnon puolesta niin sihen on yksinkertainen keino. Ostakaa sitä! Sitä kyllä löytyy! Se ei ole ehkä halvin vaihtoehto. Kyllä se kauppias sitä myy ja tuottajat tuottaa mitä asiakkaat ostavat. On selvä että hyvä maksaa enemmän kuin tehotuotettu, mutta viime vuosikymmenen aikana Suomessa ruoka, myös laadukas ruoka, on ollut palkkatasoon verrattuna halvempaa kuin koskaan.

Pakkausmerkinnät voisivat kyllä olla paremmat ja varsinkin niiden terveys, kotimaisuus ym merkkien holtitonta ja valheellista käyttöä pitäisi valvoa paremmin.

Eero Vuorela