Suomen taidekoulutuksen puolesta

Vieras

/ #30 Taidekoulutuksen päämäärä:

25.10.2011 18:38

voi tietysti olla monimuotoinenm ja Tietysti taide vaikuttaa harrastajiensakin hyvinvointiin, ja säteilee koko yhteiskuntaansa, mutta, kannattaako tuohon viralliseen adressiin laittaa tuota lainausta keskustelusta, joka antaa kuvan, että korkeakoulutusta taiteessa annetaan pääasiallisesti, jotta jaksaisi paremmin esimerkiksi hoivatyössä ?

On totta, että moni taiteilija tekee yleishyödyllisiä töitä sivutöinä, ja on yhteiskunnassa superliimaa juuri taiteensa takia, mutta se nyt ei kuitenkaan ole se oikeutus ja päämäärä koulutukselle. Taide itse, sen kehitys ja tuottaminen ja maailmankatsomuksellinen sisältö, kulttuuri, on sen päämäärä. Addressia olisi hieman voinut muotoilla tarkemmin. Vastustan näitä rajuja leikkauksia, jotka tulisivat tekemään kausakantoista hallaa sekä niille kaupungeille, joista ne leikattaisiin, että suomen taide-elämälle ja elämälle... Totta on, että kulttuurin rappio ja loppu näyttää skenaariolta, jos taide ja musiikki leikataan pois.