Koulukiusaamisesta lakisääteisiä rangaistuksia

Diplomi-insinööri, nainen

/ #20

09.06.2016 11:20

Opettajat: Tuokaa julkisesti esille kaikkien oikeudet käydä koulua rauhassa! Ja pitäkää siitä yhdessä kiinni koko kouluvuoden ajan!

Onko kenenkään koulussa sanottu selvästi ääneen kaikille oppilaille, että jokaisella on oikeus käydä koulua rauhassa, ja koulurauha on säädetty laissa? Opettajat: Kuuluttakaa ensin tämä kaikille, kun kouluvuosi alkaa, ja sitten voitte puuttua häirintään muistuttamalla tästä. Olkaa toistenne tukena ja menkää kollegan viereen, kun hän sanoo asiasta kiusaajille!

Suomen lähes suurimmalla yläasteella Ylöjärvellä näin 1980-luvulla lukemattomia kiusaamistilanteita. Ajattelin silloin, että jos yläasteen kymmenet opettajat puuttuisivat yhdessä johdonmukaisesti ja voimakkaasti häirintään, he saisivat sen kuriin. Ja myös rohkeimmat oppilaat uskaltaisivat puuttua kiusaamiseen, kun tietäisivät, että opettajat ovat tukemassa. Silloin huuteluista ja häirinnästä alkava kiusaaminen ei pääsisi paisumaan jatkuvaksi väkivaltaiseksi kohteluksi, joka vaurioittaa lapsia ja nuoria pysyvästi.

Vaatikaa myös ammattiyhdistykseltänne tarvittavaa tukea tähän kehitykseen!