Palomiesten eläkeikää on laskettava

/ #22

07.03.2007 12:17

Outoa kritiikkiä mielipiteeseeni.
Palomiehen työstä osa on seuraavien työtehtävien odottelua (=makaamista asemalla).
Myös muissa ammateissa tarvitaan kovaa fysiikkaa ja kykyä toimia ääritilanteissa
(esim. ensiapu sekä kuoleman kohtaaminen). Kuoleman kohtaaminen ja "pullojen ja kirveiden kanssa kiipeily" eivät kuulu palomiesten "päivittäisiin työtapahtumiin". Palomies, joka ei kestä työssä tarvittavaa fyysistä tai henkistä rasitusta on väärällä alalla ja neuvoisinkin tällaisia henkilöitä yhteisen hyvän nimissä vaihtamaan välittömästi ammattiaan.
Sen sijaan, että keskityit mielipiteteeni ja henkilöni kritisoimiseen olisit voinut ottaa kantaa parannusehdotuksiini 8 tuntisesta työvuorosta ja ikä/kunto
perusteiseen työnorganisointiin.
......ja jos tässä eläkeasiassa nostetaan todella kissa pöydälle, niin kysehän on siitä, että palomiesten eläkeikä nostettiin samalle tasolle muiden kanssa
90 luvulla. Tämän jälkeen palomiehet ovat osoittameet katkeruuttaan eri keinoin
esim. pitkällä lakolla. Myös heidän, kuten meidän kaikkien tulisi hyväksyä
muutokset yhteiskunnassa. Näistä kiristävistä erilaisista muutoksista kärsivät
lähes kaikki muutkin palkansaajista eläkeläisiin. Voihan aina ryhtyä maksamaan
itselleen omaa eläkettä, mikä onkin hyvin suosittua.
Kateussyytteitä ei edes viitsi kommentoida....ja vaikka asia ei mielestäni liitykään tähän asiaan, niin vastaus ensimmäiseen kysymykseesi on: kyllä ja olen myös mielestäni melko hyvin perillä palomiesten työtehtävistä.

Palomiehille toivon voimia jaksaa työelämässä eläkeikään saakka. Tätä kaikki muutkin me tarvitsemme ammatista riippumasta.