Palomiesten eläkeikää on laskettava

Jukka Vuokko

/ #25

07.03.2007 16:56

Palomiesten eläkeiän nostaminen osoittaa päättäjiltä kyvyttömyyttä nähdä tai edes kuvitella, mitä seurauksia päätöksestä on. Mielipide varmaan muuttuu, jos päätöksentekijä joutuu itse pelastettavaksi tilanteessa, jossa pelastajalla ei olekaan fyysisiä voimia auttaa. Omakohtaisesti tiedän - olematta palomies - että työ voi tuhota hyvänkin kunnon, nivelet ja tukielimet eivät yksikertaisesti kestä olipa tahtoa ja kykyä ylittää kipukynnyskin tarvittaessa.

Ajattelumalli, joka johtaa tämäntapaisiin päätöksiin, on ihmistä ja ihmisarvoa väheksyvä. Tuijottaminen hetkellisiin säästöihin johtaa inhimillisiin tragedioihin sekä pelastettavien että pelastajien kohdalla. Omaisuusvahingot eivät merkitse mitään - vakuutushan ne korvaa, jos korvaa. Ihmisarvo ry on saanut monia yhteydenottoja yli 50-vuotialta, hyväkuntoisilta ja koulutetuilta mutta iän takia työstä syrjäytetyiltä, joita pidetään "työmarkkinakelvottomina". Samaan aikaan fyysisesti ja psyykkisesti erittäin vaativassa työssä - heikolla palkalla - olevia palomiehiä halutaan pakottaa jatkamaan töissä, joissa on todella kysymys elämästä ja kuolemasta, yhtä hyvin työntekijän kuin "asiakkaankin" elämästä. Molemmissa tapauksissa päätökset perustuvat sairaaseen asenteeseen, yhteiskuntavaaralliseen vallankäyttöön.

Ihmisarvo ry toivoo palomiehille menestystä oikeuksiensä ja ihmisarvonsa palauttamisessa.

Jukka Vuokko
Ihmisarvo ry:n pj