VANHAINKOTIEN PUOLESTA

Vieras

/ #15 Liikaako vanhainkotipaikkoja

22.09.2010 09:59

Stakesin mukaan jo muutama vuosi sitten väitettiin, että vanhainkotipaikkoja on Suomessa liikaa ja annettiin oikein ohjeet, kuinka paljon niitä saa olla. Tämän päivän Salkkarissa oli kirjoitus, kuinka räjähdysmäisesti dementikkojen määrä kasvaa vuoteen 2050 mennessä. Tätä taustaa vasten en hyväksy vanhaikotipaikkojen vähentämistä. Avoihoidossa -ainakin nykyään- vanhukset ovat melko heitteille jätettyjä, ruoka tuodaan ja kauppakassi, siinä avohoito.

Väitetään myös, että laitoshoidossa potilaat passivoituvat. Jos vanhus alkaa jo olla vuoteen omana, hänelle sopivin paikka on vanhinakoti. Eikä siellä tarvita kovin koulutettua henkilökuntaa vaan vanhusten perushoitoa.

Laskimme entisessä kunnassani. kuinka paljon maksaa vanhainkotihoito ja avohoito. Tulos oli, että jo kolme avohoitokäyntiä tuli kalliimmaksi kuin vanhainkotihoito päivässä. Sitten laskimme vielä, mitä pieni avopalveluyksikkö maksoi ja se hoito vasta oli kallista, vaikka asiakas maksoikin kaikesta palvelusta.