Jyväskylän lyseo tulee säilyttää

/ #114 Re: Re: Re: Re: Re: Politiikan kielellä

18.01.2012 12:13

#112: faktahomma - Re: Re: Re: Re: Politiikan kielellä

Anteeksi, että käytän tätä julkista mediaa ykstyiseen keskusteluun, mutta kun muutoin on mahdoton vastata nimettömään syytökseen. Kysyisin, miksi minun nimeni esiintyy edellisessä puheenvuorossa? Minä kirjoitan aina omalla nimelläni. Olen siis Raili Kivelä, Jyväskylän Lyseon lukiosta, jonka puolesta tässä adressissa nimiä kerätään.

Olen parasta aikaa keskussairaalassa ja toista viikkoa sairauslomalla enkä ole käynyt tällä palstalla edes lukemassa näitä viestejä, en kyllä aiemminkaan, sillä en suosi nimettömiä keskusteluja. Kollegani soitti ja sanoi, että täällä syytetään minua nimeltä siitä, että kirjoitan tarkistamattomia tietoja. Missä niin mielestäsi teen "Faktahomma"?

En vielä ehtinyt lukea kokonaan tuota sinua ilmeisesti loukannutta tuohtunutta viestiä, jonka ilmeisesti on tulkittu minun kirjoittamakseni (tuota tulkintaani en toki ole tarkistanut, koska nimettömän väitteitä on hankala tarkistaa). Ymmärrän, että kipakat puheenvuorot ja provokatiiviseti ilmaukset voidaan tulkita minun sanomikseni, koska julkisissa tilaisuuksissa saatan olla hyvinkin kärkäs, jos asia, jota puolustan on minulle tärkeä. Nuorten ja opettajien hyvinvointi on. Olen varmasti usein taitamaton ja taatusti monista ärsyttävä (sen toki tiedän ja sen kanssa olen tottunut tulemaan toimeen, mutta nimettömät syytökset tuntuvat pahalta jopa minusta). Uskoitpa tai et, mutta teen kaikkeni, jotta keskustelu säilyisi rakentavana silloinkin, kun olen provosoivimmillani.

Tämän nettiadressin kanssa minulla ei ole mitään muuta tekemistä kuin, että olen käynyt ennen joulua allekirjoittamassa tämän ja silloin kirjoittanut yhden kommentin (nimelläni). Tätä adressia en ole aloittanut, ei ole edes kukaan lyseolainen, ei edes jyväskyläläinen vaan Helsingin Ressut ry:n aktiivi, joka kauhistui kuultuaan, mitä Jyväskylässä on tapahtumassa. Se tuntui toki meistä Lyseolla hyvältä, että näimme niin monien valtakunnallisestikin ymmärtävän, miksi olemme itsekin sitä mieltä, että tuhotaan jotain arvokasta, jos Jyväskylän Lyseo tuhotaan. Minusta tuhotaan arvokasta aina, jos jotain toimivaa tuhotaan, oli sitte kyse omasta tai toisten työyhteisöstä. Siitä olen julkisesti pitänyt paljon meteliä.

En ole mihinkään kirjoittanut mitään sellaista, mitä en olisi tarkistanut. Olen tehnyt kaikkeni, että voimakkaissakin puheenvuoroissani kaiken aikaa puhun julkisesti kaikkien Jyväskylän lukioiden puolesta ja ennen kaikkea nuorten tulevaisuuden puolesta. Siksi ihmettelen henkilöäni kohtaan käyvää syytöstä nimettömällä nettipalstalla. Sitä korostimme Marita Mansikkamäen kanssa myös saatekirjeessämme, kun lähetimme yhdessä kollekoittemme kanssa laatiman (toki OSIN minun muotoilemani) kannanottoluonnoksen kommentoitavaksi

En ymmärrä mihin viittaa väite, että minä tai että edes yhdessä kollegoitteni kanssa laatimamme kannanoton pohja olisi haukkunut, syyttänyt tai mustamaalannut ketään.  Lähetimme luonnoksen työpostissa - emme nimettömillä palstoilla - kaikille opettajille kommentoitavaksi ja pyysimme kommentteja joko Marita Mansikkamäen tai minun s-postiini. Minulle lähinnä siksi, että sairauslomalla (osastolla 32, tervetuloa keskustelemaan kasvotusten) ja pystyn reagoimaan tarvittaessa nopeammin s-postiviesteihin kuin kollegat, jotka joutuvat hoitamaan tuntinsa. Nimettömiä palstoja minulla ei ole tapana seurata. Miksi seuraisin, jos olen pyytänyt kommentteja luonnoksen muokkaamiseksi työsähköpostiin. Asiallisia, rakentavia kommetteja on tullut minulle pari ja Maritalle muutama, epäasiallisia ei yhtään.

Ehdotimme, että muutokset tulisivat pian, jotta tekstiä pääsisi muokkaamaan niin, että se saataisiin uudelleen kommentoitavaksi ja sellaiseen kuntoon, että ne, jotka ovat yhteisesti vastustamassa jättilukioita ja vaatimassa selvityksiä siitä, miten työnantajamme ja Jyväskylän kaupunki "palvelun ostajana" aikoo taata nuorten ja opettajien mahdollisuuden työskennellä terveessä ja toimivassa ympäristössä . Pyrimme lähettämässämme lausuntoluonnoksessa siihen, että kaikkien hyvä pyrittäisiin takaamaan  isossa muutosprosessissa, johon työyhteisöinä jokatapauksessa joudumme, jos kuitenkin joudumme 1200 opiskelijoiden yksiköihin.

Asialla on kiire, sillä sivistyslautakunnalle ja kaupunginhallitukselle pitää antaa riittävästi aikaa perehtyä argumentointiimme, jos haluamme, että ratkaisua todella punnitaan tarkkaan muustakin kuin pinnallisimmasta euronäkökulmasta.

Tero Hirvi otti yhteyttä ja toivoi, että kohta, jossa kannanottoluonnos tuo esiin kaupungilla liikkuvat huhut muidenkin kuin Lyseon sisäilmaongelmista poistettaisiin tai muokattaisiin. Uutta muotoiluehdotusta emme saaneet vaan toteamuksen, että Cynkkari pohtii tuleeko mukaan yhteiseen kannanottoon vai tekeekö vain omansa. Siksi emme ole lähettäneet eteenpäin vielä uutta versiota. Tuohtunut kollegani (oletan, nimettömänä esiintyy hänekin) tuo esiin kyllä laajemminkin lyseolla puheena olleen turhautumisen siitä, että olemme kieltämättä kokeneet, että muiden lukioiden opettajat eivät ole olleet syystä tai toisesta olleet halukkaita tai jaksaneet etsiä keinoja taistella 1200 oppilaan lukioita vastaan. Olemme keskusteluissamme kuitenkin koko ajan yrittäneet tukea toisiamme siinä, että julkisesti puhumme kaikkien puolesta, emme vain tuo esiin huolta lyseon kohtalosta.

Jollakulla näkyy hillintä aavistuksen verran pettäneen, sellaista sattuu, kun tunteet käyvät kuumana. Meitä on lyeseolla surettanut ja vähän loukannutkin se, että tällä ja Keskisuomalaisen palstalla systemaattisesti muutama häirikkö on kovasti mustamaalannut lyseota mm. syyttämällä meitä elitismistä ja siitä, että heittäisimme heikoin arvosanoin tulleita oppilaita pois opetuksesta. Todellisuudessa voimiamme on kovasti vienyt se, että olemme muuttuneen ns. oppilasaineksen myötä käyttäneet paljon aikaa ja voimavaroja etsiäksemme erityisiä keinoja, jotta myös valmiiksi motivoitumattomat nuoret innostumaan lyseolaisuudesta ja sitä kautta löytämään edes pienen motivaation myös kurssien suorittamiseen, johon kaikilla ei ole sisäsyntyistä paloa. Tuosta turhautumisen tunteesta lienee syntynyt viesti, jonka "Faktahomma" lienee kokenut mustamaalaamiseksi. Vaikka teko ei olekaan minun, pahoittelen ja pyydän anteeksi. Uskon todella, että meidän on tärkeää ja että voimme yhdessä sivistyneesti koettaa löytää keinoja saada lukiokoulutus Jyväskylässä toimimaan ja opimme tulemaan toimeen uusina työyhteisöinä, jos sinäkin "Faktahomma" joudut vielä samaan taloon minun kanssani.

Tällä palstalla en kommentoi kannanoton muokkaamista, mutta panen siitä yhteispostia JAO-listalla, sinne sellainen keskustelu minusta kuuluu.

Pahoilla mielin monesta syystä.

RAili Kivleä, Jyväskylä Lyseon lukio, niin kauan kuin se vielä on olemassa