Klippula kuuluu salolaisille

Vieras

/ #43 Kesäsiirtolat kuuluvat suomalaisten perinteeseen

17.11.2010 13:42

Paljon on ryhdytty julkisuudessa puhumaan yhteisöllisyydestä. Salon uusien virkamiehien elämää asia ei nähtävästi kosketa, ei myöskään lasten ja perheiden huomioonottaminen ja hyvinvointi. Se on nähty jo monessa päätöksessä. Yhtenä päätöksenä lakkauttaa Perniön lukio, todella valtava asia monelta kantilta katsottuna. Silmiini osui lehdestä kommentti, että yhdistyneiden kuntien päättäjien kiinnostus haja-asutukseen on nolla, siis sitä ei haluta tukea. Kaikki ymmärtävät mitä se tarkoittaa. Suomi keskittyy nyt muuallakin kuin pk-seudulla. Klippulan alasajo kuvastaa tätä samaa ylimielisyyttä luontoa, yhdessäoloa, turvallisuutta ja yhteisöllisyyttä ja sosiaalisuutta kohtaan. Päättäjiä tavallisten ihmisten asiat eivät oikeasti kiinnosta; heillä on hyvät tulot ja hyvä eläkekertymä. Lokoisat vanhuuspäivät odottavat yksityisessä vanhainkodissa, pal välii. Mutta kun liikkuu muualla Euroopassa, yhteisöllisyys ja lähimmäisistä välittäminen on aivan eri tasoa kuin meillä, jostain syystä. Meillä sen sijaan on paljon yksinoloa, epäsosiaalisuutta ja pahoinvointia, jota vielä Salon seudulla räikeästi ja tietoisesti lisätään.