EU:n ulkopuolelta tulevien ulkomaalaisten oikeutta ostaa Suomesta maata tai kiinteistöjä tulisi rajo

Juha Lehtonen
Tampere

/ #6 Suomi on paratiisi

01.07.2007 22:19

Olen pahoillani, jos kommenttini vaikuttivat viisastelulta.
Olen itse viettänyt paljon aikaa Venäjällä viimeisten 20 vuoden aikana ja nähnyt sen kehityksen siellä. Puhun itse sujuvasti venäjää ja olen maata kiertänyt junalla, autolla ja lentokoneella.
Ei tarvitse nykyään miettiä, onko kaupoissa tavaraa, sitä on ja sitä on paljon.. Mutta, varsinkin esim. Pietarissa on myös kaikkea muuta paljon: ihmisiä, autoja, pakokaasuja, ruuhkaa, tungosta,saasteita, stressiä.
Pietariin verrattuna (järvi-)Suomi on paratiisi. Pietarissa joutuu matkustamaan tuntikausia (ruuhkien takia), että pääsee järven tai meren rannalle viettämään aikaa- ja sitten sielläkin on hemmetinmoinen tungos ja ruuhka joka paikassa. Tai sitten joku ökyrikas on jo ostanut ne parhaat merenrantatontit tai erämaajärven ympäristön -ja laittanut aidan ympärille.
Siis Suomi todellakin on paratiisi ja meidän pitää itse ymmärtää, millainen omaisuus meillä on käsissämme. Rahasta ei maailmassa ole pulaa, mutta todellakin puhtaasta ilmasta, stressittömästä ajasta ja rauhasta on.
Siksi venäläinen haluaa tulla Suomeen eikä välttämättä halua naapurikseen tuntemattomia venäläisiä. Niitähän tapaa jo kotimaassakin ihan tarpeeksi. Muutenhan he tuntuvat viihtyvän mökeillään isommissa porukoissa, perheen ja parhaiden ystävien kesken.
Kiitos kutsusta, tulen mielelläni siellä taas käymään.
Pietarissa asuessani tapasin myös lappeenrantalaisia, jotka olivat luoneet kannattavaa bisnestä Pietarissa ja työllistivät satoja venäläisiä- joten he olivat menestyksekkäästi hyödyntäneet Venäjän ja venäläisten tarjoamia mahdollisuuksia.
Muuten, venäläiset itsekin ajattelevat aika rajoittuneesti ulkomaalaisista: Eivät hekään halua, että esim. suomalaiset omistaisivat siellä arvokiinteistöjä parhailla paikoilla- ja paikallinen lainsäädäntö suojaa aika hyvin paikallisia omistajia, ja kuten Containershipin esimerkki osoittaa, myös kyseenalaiset keinot ovat käytössä, kun ulkomaalainen saa hankittua jonkin arvokkaan kohteen.
Aloitteenne on sinänsä hyvä, jos se saa aikaan "herätysliikkeen" ja huomaisimme, että meillä on sellaista rikkautta, jota ei enää tehdä lisää..
Mutta haluan toistaa, että venäjän opiskelu kannattaa ja siksi olenkin aktiivisemmin ollut tukemassa toista Kaakkois-Suomen adressia eli kielivalinnan puolesta-adressia. Ruotsin pakollinen opiskelu vie turhaan voimia tavalliselta opiskelijalta, eikä venäjän, saksan, ranskan tai muun maailmankielen opiskeluun enää riitä rahkeita, kun pitää ruotsia päntätä- ja useimmiten aivan turhaan.
Joten tukekaa Hannu Kohon adressia, kielivalinnan puolesta.
Vai tarvitaanko siellä Lappeenrannassa enemmän ruotsia kuin venäjää ?