Ajokortti 16-vuotiaana!

Espoo

/ #3

13.07.2007 12:48

"16-vuotias on jo kyllin vanha ymmärtämään muidenkin ihmisten suhteen, pahin nuoruus on jo mennyt ohi ja liikenteessä kaahailu on jo koettu mopolla joten sekään tuskin lisääntyiysi yleisesti."

Sori nyt vaan, mutta mopokortin saa vasta 15-vuotiaana, joten eipä siinä kauheasti kaahailua vielä ehdi kokemaan. Miksi sitä paitsi enää hankkia mopoa 15-vuotiaana kun voi odottaa vuoden ja hankkia auton? Lisäksi ainakin omien kokeumusteni mukaan todellinen "pahin nuoruus" vasta alkaa 16 ikävuoden paikkeilla, kun pakollinen koulu on ohi ja oma vapaus lisääntyy. Ja kuka maksaa alaikäisen kuskin bensat ja huollot? Tai sakot? 16-vuotiaalla ei myöskään ole minkäänlaista todellista tarvetta autolle - kys. iässä on nimenomaan hyvä opetella käyttämään julkisia kulkuvälineitä, jos ei ole sitä vielä jostain syystä tehnyt. Kyllä autolla ehtii aivan riittävästi kaasuttelemaan sitten kun on oikeasti siihen valmis.

Kaikki tämä, puhumattakaan siitä että yksityisautoilua harrastetaan jo nyt aivan liikaa. Ilmastonmuutoksen ja saastumisen ollessa siinä pisteessä missä ne nyt ovat tällainen lakimuutos on viimeinen asia mitä kaivataan.