IRTI TURVEVESIPÄÄSTÖISTÄ

Vieras

/ #267 Turvetta tarvitaan

22.12.2010 12:13

Onhan jo ajatuskin siitä, että turvetuotanto pitäisi lopettaa Suomessa aivan absurdi, ettenkö käyttäisi sanaa hölmö. Turpeessa on valtakuntamme suurin energiareservi. Entäpä ne kymmenet ja kymmenet maat, jotka käyttävät yhä enenevässä määrin omia energiavarantojaan kuten kivihiiltä, maakaasua, öljyä jne. Eivät hekään aio lopettaa niiden käyttöä vaikka ohessa kehittävätkin ja ottavat käyttöönsä muita energiamuotoja kuten tuulta ja aurinkoenergiaa. Samoin meillä täällä Suomessa tehdään. Tuulivoimaa on tulossa lisää, puuenergiaa käytetään yhä enemmän jne. Se vaan on tosiasia että yksistään nuo uusiutuvat eivät riitä. Kaikki ymmärtää että esim. tuulella ei Suomen teollisuus ja kaupunkien lämmitys toimi. Jos Suomessa teollisuus ei saa riittävän halpaa energiaa, se muuttaa ulkomaille kuten jo nykyisin nähdään. Halvemman energian maihin. Jos teollisuus pakenee meiltä, niin kaikki taas sen ymmärtää kuinka siinä käy Suomelle.
Tarvitaan kaikenlaista ja nimenomaan mahdollisimman monipuolista energiahuoltoa Suomeen. Siinä mukana on oltava myös turve hitaasti uusiutuvana energialähteenä. Niin kauan kuin yhtään laivalastillista hiiltä tuodaan meille on parempi vaihtoehto käyttää omia energiavarojamme kaukolämpölaitoksissa. Puun käyttömäärä tulee lisääntymään, sen hinta on tietysti sitten taas uuden pohdinnan paikka. Turpeen hinta on ollut erittäin vakaata ja siksi voimalaitokset ja voiman tuottajat ovat siitä pitäneet. Turpeen käytön myötä Suomeen jää noin 500 miljoonaa vuosittain rahaa, kivihiiltä käytettäessä tuo raha valuisi ulkomaille.