Ei GMO soijaa Suomeen

Anon ymous

/ #2

26.07.2007 05:20

Hmmm, no tästä asiasta on erittäin vaikea alkaa löytämään selviä faktoja, koska sensuuri on suurta ja GM-tuotteita ei testata/tutkita tarpeeksi.

"Geenit ja ominaisuudet eivät vastaa yksi-yhteen toisiaan. Halutun ominaisuuden lisäksi geeninsiirto tuottaa epälukuisan joukon SIVUVAIKUTUKSI, jotka voivat olla pieniä tai suuria, vakavia tai harmittomia, ilmeisiä tai piileviä. Koska eliöiden toimintaa EI TUNNETA kokonaisuudessaan, ovat geenisiirtojen seuraukset ENNALTA ARVAAMATTOIMIA. Siksi geenimuunnellut ruoka-aineet voivat sisältää yllättäviä myrkyllisiä tai allergeenisiä molekyylejä, jotka saattavat vahingoittaa OMAA tai JÄLKELÄISTEMME terveyttä."

"Nykyisin markkinoilla olevia GM-tuotteita EI OLE testattu Suomessa millään tavoin. Tuotteiden myyntilupien perustana EU:ssa ovat lähes yksinomaan biotekniikan yritysten ITSE TEKEMÄT testit. Nämä yritykset ovat käyttäneet miljardeja GM-elintarvikkeiden kehittämiseen. Niiden tarkoituksena on tehdä voittoa myymällä geenimuunneltua ruokaa kuluttajille. Testien riittävyydestä ja niiden perusteella tehdyistä johtopäätöksistä on esitetty epäilyjä.

Myös myyntiä valvovien viranomaisten tiedot pohjaavat pitkälti bioteollisuuden ja GM-tekniikalle myönteisten tutkijoiden informaatioon. Riippumaton pitkän aikavälin testaus on välttämätöntä koe-eläinten lisäksi myös ihmisillä.

MERKITTÄVÄ terveyteen liittyvä huolenaihe on bakteerien antibioottiresistenssin mahdollisesti kiihtyvä kehittyminen, mikä johtuu antibioottiresistenssiä koodaavien geenien käytöstä geeninsiirtotekniikoissa. "

"Mikään tähän päivään mennessä tuotettu GM-elintarvike ei ole osoittautunut ravinteikkaammaksi kuin vastaava perinteinen elintarvike. Suuri osa geenimuunnelluista lajikkeista on vain tehty vastustuskykyisiksi yhtiöiden omille rikkaruohomyrkyille, tuottamaan itse tuholaismyrkkyä tai pidentämään elintarvikkeiden myyntiaikaa."

"EU:ssa myyntiluvan saaneet geenimuunnellut tuotteet merkitään, mikäli lopputuotteesta voidaan löytää jälkiä muuntelusta. Valmistuotteissa, joissa muunneltu raaka-aine on muodossa, jossa sitä ei voida jäljittää, geenimuuntelusta ei tarvita merkintää. Sama pätee elintarvikkeiden irtomyyntiin ja ravintolaruokaan. Myöskään lisäaineet eivät toistaiseksi kuulu merkinnän piiriin.

Merkinnän piirissä olevien tuotteiden testaukseen on Suomessa panostettu erittäin vähän. Silti vähäisellä testauksella on jo esimerkiksi geenimuunneltua soijaa löydetty elintarvikkeista, joissa sitä ei olisi pitänyt olla. Elintarvikkeissa voi hyvinkin olla geenimuunneltuja ainesosia, mikäli ne sisältävät soijajauhoa tai soijaöljyä (monissa yleisissä ruuissa kuten leivässä ja makkarassa), lesitiiniä (suklaassa, jäätelössä jne.), rapsiöljyä tai maissiuutteita."

"Geneettisesti muunneltujen lajikkeiden siemenet ovat kalliimpia kuin tavanomaisten lajikkeiden. Britannian ja Yhdysvaltojen viljelijöiden mukaan sadot eivät yleisesti ottaen ole olleet parempia, lajikkeet ovat vähemmän luotettavia ja kaiken kaikkiaan ne eivät ole parantaneet kannattavuutta. Geneettisesti muuntelemattomat lajikkeet ovat hinnaltaan kilpailukykyisempiä ja sitä mukaa kun yhä useampi valtio torjuu GM-elintarvikkeet, niiden tuottamisen kannattavuus vähenee entisestään.

Geenimuunneltuihin lajikkeisiin liittyvien riskien vuoksi vakuutusyhtiöt Yhdysvalloissa ja Britanniassa ovat nykyään haluttomia vakuuttamaan viljelmiä.

Geenimuunneltuja lajikkeita kasvattavat viljelijät joutuvat yleensä allekirjoittamaan sitovan sopimuksen biotekniikkayhtiön kanssa. Tämä velvoittaa heidät käyttämään ainoastaan kyseisen yrityksen tuottamia rikkakasvien torjunta-aineita sekä estää heitä säästämästä siemeniä seuraavalle satokaudelle normaaliin tapaan. Useimmat viljelijät eivät varmastikaan hyödy tästä, kaikkein vähiten kolmannessa maailmassa."

"Linnut, hyönteiset ja tuuli kuljettavat geneettisesti muunneltujen kasvien siitepölyä ja siemeniä ympäristön pelloille ja paljon kauemmaksikin. Monessa tapauksessa erityisistä suoja-alueista huolimatta tällaisten siemenien ja siitepölyn on havaittu kulkeutuneen satojen metrien päähän alueen ulkopuolelle. Ristiinpölytystä tapahtuu geneettisesti muunneltujen ja muuntelemattomien lajikkeiden sekä niiden villien sukulaisten välillä. Näin esimerkiksi vastustuskyky rikkaruohomyrkyille saattaa levitä rikkaruohoihin tehden niistä entistä vaikeammin torjuttavia. Omaa hyönteismyrkkyä tuottavien lajikkeiden on havaittu tappavan hyödyllisiä hyönteisiä."

"Geenitekniikan tutkimusrahoitus sekä Suomessa että muualla tulee joko KAUPALLISILTA biotekniikan yrityksiltä tai valtiolta. Suomessa valtion tuki alan yrityksille on jo pitkään ollut satoja miljoonia vuodessa. !! Sekä yritykset että valtion alan kehitykseen perehtyneet edustajat pyrkivät toimimaan siten, että heidän tekemänsä taloudelliset sijoitukset tuottaisivat !!. Tuotteiden TURVALLISUUDEN KYSEENALAISTAMISEEN ei ole varaa ja käytännössä jokainen avoimesti kriittinen tutkija asettaa uransa vaakalaudalle. Esimerkiksi ARVOSTETTU brittitutkija Arpad Pusztai IRTISANOTTIIN Aberdeenin yliopistosta välittömästi HÄNEN PUHUTTUAAN JULKISESTI KOETULOKSISTAAN, joiden löydöksenä oli SOLUKKOVAURIOITA geenimuunneltua perunaa syöneillä rotilla."

"Pitkällä aikavälillä luonnon kokonaistasapaino on hyvinvointimme perusta. Moni tutkija on todella huolissaan geenitekniikan kehityksestä. Esimerkiksi Nobelin rauhanpalkinnon 1995 saanut brittiläinen ydinfyysikko on sanonut: "Olen huolestunut siitä, että muut tieteen edistysaskeleet johtavat mahdollisesti muihin joukkotuhoaseisiin ja nämä saattavat olla myös ydinaseita helpommin saatavilla. Geenitekniikka voi hyvinkin olla tällaisen kehityksen ala, sillä näitä pahaenteisiä kehitysaskeleita otetaan jo kyseisellä alalla"."

Itse en ole mikään fanaatikko vastustaja GM-tuotteiden suhteen, mutta nähtyäni aikoinaan televisiosta dokumentin Amerikkalaisesta Monsanto yhtiöstä ja sen toimintatavoista, sai minut vakuuttuneeksi, että GM-tuotteiden ja niiden tuottajien tukeminen on kaikkea muuta kuin taloudellista, terveellistä ja moraaliarvojeni mukaista.