Kemijärvellä järki käteen tuulivoimaloiden sijoittamisessa

pohdiskelija
Vieras

/ #7 Vastustammeko tuulivoimaa yleensä vai yksiköiden sijoittamista Kemijärvelle?

31.12.2010 14:55

Huomaan, että tämä aihe kuumentaa tunteita. Minulla ei ole asiasta mielipidettä - vielä. Tapoihini ei kuulu ottaa kantaa asioihin suinpäin, niihin perehtymättä. Ja nyt on omalla kohdallani perehtymisen aika.

Adressissa sanotaan, että allekirjoittaneet eivät vastusta tuulivoimaa yleensä - ainoastaan yksiköiden sijoittamissuunnitelmaa Kemijärven vesistön(?) tuntumaan vastustetaan. Kommentit #3 ja #6 kuitenkin linkittävät sivuille, joissa tuulivoimaa vastustetaan mannerten laajuisesti (Wind-watch) tai laskennallisten sääolosuhteiden perusteella (TKK). Linkitetty materiaali ei siis nähdäkseni tue sopivan vaihtoehtoisen sijoituspaikan löytämistä tuulivoimaloille (ainakaan Kemijärven lähialueilta), vaan se asettuu kategorisesti vastustamaan tuulivoimaa tietyillä alueilla.

Kysymykseni adressin ylläpidolle ja muille itseäni viisaammille kuuluukin: Mihin tällä adressilla tarkkaanottaen pyritään? Onko tarkoituksena suojella vain tiettyä luontoarvojen kannalta merkittävää aluetta (Kemijärven vesistön ympäristö) maisema- ja äänihaitoilta? Vai pyritäänkö laajempaan kategoriseen tuulivoiman vastustamiseen: Ei tuulivoiman lisärakentamista Itä-Lappiin, Lappiin tai mahdollisesti koko Suomeen?

Ennen kuin voin allekirjoittaa adressin, odotan vastausta kysymykseeni, jotta tiedän, mihin käyttöön olen ääntäni antamassa. Inhimillisesti ajatellen ymmärrän, että suuret maisemalliset muutokset kotiseudulla herättävät vastustusta. En kuitenkaan pidä eettisesti kestävänä, jos ajatellaan, että samat maisemahaitat voi vapaasti kohdistaa jonkun toisen kotiseudulle - pääasia, että MINULLE tärkeisiin paikkoihin ei kosketa.

Ystävällisin terveisin,


Eero Kuikanmäki