Kemijärvellä järki käteen tuulivoimaloiden sijoittamisessa

Pekka ja Rosa
Vieras

/ #10 Re: Vastustammeko tuulivoimaa yleensä vai yksiköiden sijoittamista Kemijärvelle?

01.01.2011 11:48

#7: pohdiskelija - Vastustammeko tuulivoimaa yleensä vai yksiköiden sijoittamista Kemijärvelle?

Adressissa sanotaan, että allekirjoittaneet eivät vastusta tuulivoimaa yleensä - ainoastaan yksiköiden sijoittamissuunnitelmaa Kemijärven vesistön(?) tuntumaan vastustetaan.

Aivan. Emme vastusta tuulivoimaenergiaa yleensä, vaan voimaloiden sijoittamista Kemijärven (sekä järvenä käsitettynä että kaupunkina käsitettynä) maisemallisesti herkille vaara- ja tunturialueille (em. käsite löytyy myös Itä-Lapin maakuntakaavasta).

Kommentit #3 ja #6 kuitenkin linkittävät sivuille, joissa tuulivoimaa vastustetaan mannerten laajuisesti (Wind-watch) tai laskennallisten sääolosuhteiden perusteella (TKK). Linkitetty materiaali ei siis nähdäkseni tue sopivan vaihtoehtoisen sijoituspaikan löytämistä tuulivoimaloille (ainakaan Kemijärven lähialueilta), vaan se asettuu kategorisesti vastustamaan tuulivoimaa tietyillä alueilla.

Em. linkkien tarkoitus ei tässä ole vaihtoehtoisten sijoituspaikkojen löytäminen, mikä sinänsä on tärkeää. Linkkien tarkoitus on tuoda esiin tuulivoimaloihin ja tuulivoimaenergiaan liittyviä kriittisiä näkökulmia. Linkitetyt sivut eivät tietenkään ole osa adressia, vaan asiaa muuten sivuavaa lisämateriaalia.

Kysymykseni adressin ylläpidolle ja muille itseäni viisaammille kuuluukin: Mihin tällä adressilla tarkkaanottaen pyritään? Onko tarkoituksena suojella vain tiettyä luontoarvojen kannalta merkittävää aluetta (Kemijärven vesistön ympäristö) maisema- ja äänihaitoilta?

Tällä kansalaisadressilla pyritään vain näiden (Ailangantunturi-Askantunturi, Iso Severivaara, Kangaslamminvaara, Kuusivaara-Mömmövaara, Tunturipalo, Untomovaara) Kemijärven ympärille nyt suunnitteilla olevien tuulivoimalahankkeiden vastustamiseen, joista valta-osa sijoittuisi Kemijärven (järvenä käsitettynä) ympärille. Tunturipalo on Kemijärveen (järvenä käsitettynä) olennaisesti liittyvän Kemijoen ympäristössä, vaikkei sinällään järven ympärillä sijaitsekaan. Kangaslamminvaaran voimaloiden haitat taas puolestaan ulottuisivat mm. Joutsijärven kylään ja Sallantien varressa olevaan asutukseen, mikä etenkin yhdessä Untamovaaran voimaloiden kanssa olisi kohtuuton haitta sekä asukkaille että maisema-haitta hyvinkin laajalti.

Vai pyritäänkö laajempaan kategoriseen tuulivoiman vastustamiseen: Ei tuulivoiman lisärakentamista Itä-Lappiin, Lappiin tai mahdollisesti koko Suomeen?

Tässä kansalaisadressissa ei oteta kantaa tuulivoimaloiden lisärakentamiseen koskien muuta Itä-Lappia, Lappia tai Suomea. Asia sinänsä on tärkeä ja olisi Lapin osalta syytä nostaa esiin, mutta tämä kansalaisadressi ei tosiaan ota kantaa muuhun em. lisärakentamiseen.

Ennen kuin voin allekirjoittaa adressin, odotan vastausta kysymykseeni, jotta tiedän, mihin käyttöön olen ääntäni antamassa. Inhimillisesti ajatellen ymmärrän, että suuret maisemalliset muutokset kotiseudulla herättävät vastustusta. En kuitenkaan pidä eettisesti kestävänä, jos ajatellaan, että samat maisemahaitat voi vapaasti kohdistaa jonkun toisen kotiseudulle - pääasia, että MINULLE tärkeisiin paikkoihin ei kosketa.

Tämä asia tuli meillekin yllättäen ja lyhyellä varoitusajalla. Emme tietenkään ajattele niin, että samat haitat voisi tuosta vaan lykätä jonkun toisen kotiseudulle. Jokainen kuitenkin tuntee parhaiten omat kotikulmansa ja mielestämme on hyvä, että ihmiset ovat aktiivisia EDES omien kotiympäristöjensä osalta. Resurssimme eivät kuitenkaan riitä sijoituspaikkaongelman ratkaisemiseen - ehkäpä Kemijärven suunnaltakin olisi löydettävissä maisemallisessa takamaastossa riittävän kaukana asutuksesta olevia tuulisia ja muuten teknis-taloudelliselta kannalta sopivia paikkoja.