Terveydenhuollon tietojärjestelmät korjattava

Mikael Sonninen

/ #11 Re: Mikä on toimiva?

28.08.2012 14:07

#8: Tööt - Mikä on toimiva?

Taidat olla töissä Tiedolla, Logicalla tai muilla perinteisillä julkisen sektorin lypsijöillä? Tuota mantraa nimittäin kuulee tavattoman paljon noilta lypsijöiltä. Kyllä jotain vastuuta on sovelluskehittäjältä, ei minusta pidä olettaa, että aivan joka ikinen yksityiskohta pitää erikseen pyytää. Eikö voisi olettaa, että halutut ominaisuudet ovat ohjelmassa helposti löydettävissä, toimivat, näyttävät kivalta, eikä tarvita turhia klikkailuja?

Eikö se ole niin, että tilaajan ei tarvitse itse osata tehdä sitä ohjelmaa? Ei tilaaja välttämättä osaa heti ohjelmaa tilatessa kertoa ihan pienintä palkin nurkkaa (pyöristetyt kulmat, laatikko, pallo), että mitä ohjelmalta vaaditaan.

Minusta ohjelmistoyritysten pitäisi käyttäytyä niin, että tilaaja on heidän asiakkaansa. Jos menen kenkäkauppaan ja sanon, että haluan ostaa kengät, niin ei mulle sanota pelkkää hintaa ja sen jälkeen tungeta kenkiä kouraan. Totta kai myyjä kysyy, minkälaiset kengät haluan, minkä kokoiset jne.