Ahveniston moottoriradan toiminta jatkuttava

05.01.2011 23:03

"Oikeus kumosi Ahveniston moottoriradan lupaehdot
STT 29.12 2010 11:16:55

Ahveniston moottoriradan ympäristöhaittoja ei ole Vaasan hallinto-oikeuden mielestä selvitetty kylliksi. Hallinto-oikeus kumosi tänään Hämeenlinnan ympäristö- ja rakennuslautakunnan luparatkaisun. Sekä melua että ykkösluokan pohjavesialueen ja rauhoitettujen kasvien suojelua on pohdittava tarkemmin."

Moottoriradan toiminta saattaa voida jatkua, jos asiat hoidetaan kuntoon.

Aivan keskeinen asia on melu. Oikeus totesi mm. "Ajotoiminnasta aiheutuva melu on häiritsevää ja toiminnan luonteesta johtuen vaihtelevaa. Tämän vuoksi moottoriratojen meluhaittoja arvioitaessa on otettava huomioon ajomelun ja muun toiminnan aiheuttaman melun keskiääni eli ekvivalenttitason (LAeq) lisäksi ajomelusta aiheutuva enimmäismelutaso (LAFMax). Oikeuskäytännössä moottoriratojen enimmäismelutasona on yleisesti sovellettu asuntoalueilla 60 dB:n (LAFMax) ja loma-asutus- sekä ulkoilu- ja virkistysalueilla 55 dB:n (LAFMax) enimmäismelutasoa."

"Ympäristölupahakemukseen liitettyjen meluselvitysten mukaan radan toiminnasta aiheutuu asutusalueilla sovellettavien enimmäismelun ja keskiäänentason raja-arvojen huomattavia ylityksiä."

Huomattavia ylityksiä oli myös ulkoilualueella. Merkittävää on, että radan vieressä (lähimmillään 40 m!) on myös luonnonsuojelualue.

Tuo melu on melkoinen ongelma. Voidaanko sitä saada vähemmäksi? Aika vaikeaa se taitaa olla. vaihtoehtona saattaa olla melupäivien rankka vähentäminen tai jopa kovaäänisen toiminnan lopettaminen radalla.

Kaiken kaikkiaan moottorirata keskellä kaupunkia ja luonnonsuojelualueen kupeessa ei ole tämän päivän kriteerien mukaan kovin fiksu ratkaisu.