IRTI TURVEVESIPÄÄSTÖISTÄ

/ #1640 Re: Re: Siemens luopuu aurinkosähkön kehittelystä

24.10.2012 10:48

#1633: - Re: Siemens luopuu aurinkosähkön kehittelystä

Vapo ei ole ollut enää vuosiin täysin valtion omistama yhtiö. Turpeen ja muun kotimaisen energian tuottajana yhtiötä kohtaan on aina omistusmielessä ja sijoituskohteena oltu kiinnostuneita. Tällä hetkellä Vapoa omistaa Suomen Energiavarat Oy ( SEV ) 49,9 prosentin osuudella. Osakeyhtiöön kuuluu kaikkiaan 16 kappalaletta energia-alalla toimivia yhtiöitä tasaisesti eri puolilta Suomea. Joten väite siitä, että Vapoa ei kukaan haluaisi omistaa, ei todellakaan pidä paikkaansa. Kannattaisi ensin tutkia taustat ja vasta sitten kirjoittaa tosiasioihin perustuen.

Samoin kannattaa ensin tutustua tutkimustuloksiin, joiden mukaan turvetuotannon osuus päästöistä on erittäin marginaalinen. Vain muutaman prosenttiyksikön luokkaa. Tällaisen "tutkailun" jälkeen voi sitten kirjoitella mielipidepalstoille. Kirjoituksen henki onkin sitten jo mitä luultavimmin erilainen, koska kirjoittaja tiedostaa faktat. Tässä tapauksessa kirjoittaja alkaa luultavasti näkemään sen kuuluisan "metsän puilta" eli tajuaa kuinka marginaalinen tuollainen 2-4 % osuus on kokonaispäästöistä mikä kohdistuu vesistöön. Siinä vaiheessa viimeistään kirjoittajakin kääntää katseensa siihen suuntaan saastuttajia, jotka tuovat vesistöön 96-98 % päästöistä.

Tässä vielä luettelo SEV:in omistajista:

• EPV Energia Oy
  • Hiirikosken Energia Oy
  • Imatran Seudun Sähkö Oy
  • Jylhän Sähköosuuskunta
  • Kaakon Energia Oy
  • Keravan Energia Oy
  • Keskusosuuskunta Oulun Seudun Sähkö
  • KSS Energia Oy
  • Lahti Energia Oy
  • Oulun kaupunki/Oulun Energia
  • Oy Perhonjoki Ab
  • Pori Energia Oy
  • Seinäjoen Energia Oy
  • Suur-Savon Sähkö Oy
  • Vaasan Sähkö Oy
  • Ääneseudun Energia Oy

Ja kannattaa muistaa että Vapo on tietysti suurin Suomessa toimivista turvetuottajista, mutta on hyvin paljon myös paikallisia toimijoita kuten Turveruukki Oulun seudulla, useita voimayhtiöiden omia tytäryrityksiä jotka tuottavat turvetta vain oman voimalayksikkönsä käyttöön sekä suuri joukko yrittäjiä jotka omistavat eri kokoisia turvetuotantoalueita ja myyvät turpeen eri energialaitoksille omin sopimuksin.