Ambulanssien välitön lähtövalmius koko Pirkanmaalle

Maalaishoitaja

/ #7 Re: Re: Poliittinen päätöskö ?

30.10.2012 11:05

#2: Ensihoitaja periferiasta - Re: Poliittinen päätöskö ?

Kun itse aikanaan tein varallaolosta käsin töitä, lähtöön meni melko tarkalleen se 15 minuuttia, vaikka en mitenkään tahallaan viivytellyt. Päivystin kotona. Jos työpari oli ulkopaikkakuntalainen, hän päivysti asemalla. Paikalliset päivystivät omassa kodissaan. Kotoa lähtiessä talviaikaan harjasin auton lumen alta ennen kun pääsi liikkeelle. Välillä vanha auto ei ihan ensimmäisellä startilla käynnistynyt. Sitten ajomatka työparin hakuun, usein päinvastaiseen suuntaan kuin kohdeosoite. Silloin kun auto oli työparilla, sama homma toisin päin. Joskus potilas ihmetteli, ettekö tunne paikkoja kun jo ajoitte kerran tästä ohi, siihen sitten vaan vastaamaan, että piti tuo kollegakin hakea kyytiin :))

Kustannuksista: Monen potilasryhmän kohdalla 15 minuuttia viivettä hoidon aloitukseen aiheuttaa suuret kustannukset myöhemmissä hoidoissa. Esimerkiksi hengitysvaikeuspotilaalla se voi johtaa pitkittyneeseen hengityskonehoitoon teho-osastolla, joka maksaa "maltaita". Huomioidaan myös pitkittyneen sairaalahoidon ja pitkittyneen sairasloman (pois työelämästä) yhteiskunnalle aiheuttamat kustannukset. Entä ne tapaukset, joissa potilas olisi nopeammalla hoidolla palannut työelämään, mutta nyt jääkin laitoshoitoon loppuelämäkseen? Ei taida olla ilmaista.. Jos elottomaksi mennyt potilas on yli 15 minuuttia ilman elvytystoimenpiteitä, on perillä enää turhaa tehdä yhtään mitään muuta kuin tilata vainajan kuljetus. Tämä tietysti tulee halvaksi. Mutta kuka laskee hinnan ihmisen hengelle? Jos itse joutuisit vakavaan liikenneonnettomuuteen, toivoisitko apua odottaessasi, että ambulanssi lähtee välittömästi? Toivottavasti kukaan ei nyt ala veisata vanhaa virttä, että jos ei se ambulanssi ole varalla sitä ei ole ollenkaan. Tällaisen aivan keskeisen peruspalvelun järjestäminen on kyllä sivistysvaltiossa mahdollista. Kyse on siitä, mihin resurssit kohdennetaan. Itse olen valmis maksamaan jokaisen veroeuron, mikä tarvitaan elintärkeisiin peruspalveluihin. Kaikenmaailman hölynpölyyn tuhlaaminen  onkin sitten asia erikseen..

Henkilökunnan lisäyksestä: Ensihoitaja (amk) koulutukseen on hakijoita moninkertainen määrä aloituspaikkoihin nähden. Ensihoitajan koulutuksen suorittaneista moni vaan hakeutuu töihin ihan muualle kuin ensihoitoon. Yksi suurimpia syitä tähän on ollut varallaolo. Työpaikkoihin, joissa ei ole varallaoloa on hakijoita. Varallaolopaikat taas eivät pääsääntöisesti pätevää henkilökuntaa houkuttele. Varallaolon poisto kokonaan voisi päinvastoin helpottaa alalle rekrytointia. Itselle varallaoloa sisältävästä työpaikasta lähtöön suurin syy ei edes ollut palkka (toki sekin vaikutti) vaan se, etten jaksa työskennellä niin, ettei potilaalle ole mahdollista tarjota asianmukaista hoitoa ajoissa.