Ambulanssien välitön lähtövalmius koko Pirkanmaalle

Järki käteen - tässä ei ole kyse tunteista

/ #114 Terveydenhuoltolaki 2010-luvulta!?

05.11.2012 20:24

Onkohan STM:n asiantuntijat ihan tämmöistä miettineet, kun ovat uutta lakia suunnitelleet edellisen ensihoitoa ohjanneen kansanterveyslain tilalle (joka oli varhaiselta 1970-luvulta)????

Kyllä minun käsityksen mukaan on lain henki ollut päinvastainen. Kotivarallaolo ei kuulu ammattimaisen ensihoitopalveluun. Lain henki on semmoinen, että korkeariskisten potilaiden tavoittamisviiveitä on pyritty lyhentämään niin kaupunki- kuin maaseutuympäristössäkin. Samoin hoidon antajien ammattitaitoon on luotu vaatimukset 2010-luvun mukaan. Nyt saattaa käydä niin, ettei KUKAAN ammattitaitoinen/pätevä/kokenut ensihoitaja suostu päivystämään varallaolokorvauksilla (talkoilla). Koulutettu henkilökunta saa töitä muualta terveydenhuollosta ja jakajan käteen jää luu.

Minkä vuoksi tämmöinen "säästö"?
Noin 2 miljoonan säästö sairaanhoitopiirin noin 900 miljoonan menoissa. Minkä hintainen on onnettomuudessa menehtynyt työikäinen tai hoitoviiveen vuoksi halvaatuneeksi jääneen aivoinfarktipotilaan alentunut toimintakyky????