Ei GMO soijaa Suomeen

Tintti Luhta

/ #6

25.08.2007 20:56

Noiden geenisoijan terveysvaikutusten lisäksi haluaisin lisätä vielä erään asian. Ei sillä, että väheksyisin noita terveysvaikutteita, mutta monien mielestä tiede tietää parhaiten eivätkä he tuota kuuntele.

Geenimanipuloitu soija on patentoitu tuote. Viljelijät, jotka Intiassa ja muualla Aasiassa sitä viljelevät, joutuvat maksamaan siemenviljasta suuria summia. He eivät myöskään saa käyttää osaa sadosta seuraavan sadon kylvämiseen vaan joutuvat ostamaan uudet siemenet joka kylvöä varten (kyseessä olisi patenttilain loukkaus, usein lajikkeet on myös jalostettu siten, ettei siementen kasvattaminen onnistu). Tämä aiheuttaa suuren taloudellisen paineen köyhille viljelijöille, ja esimerkiksi Intiassa monet perheenisät ovat turvautuneet itsemurhaan epätoivoisen tilanteen partaalla. Tätäkin olisi hyvä miettiä ja ehkäpä suosia reilun kaupan tuotteita.

Tuohon soijalinkkiin haluaisin todeta, että soija tosiaan on ihmiselle epäterveellistä suurina määrinä, joita esimerkiksi kasvissyöjät käyttävät. Itse vegaanina olen joutunut kamppailemaan soijattomien kasvisruokien löytämiseksi. Itseasiassa soijaakin on monenlaista, ja perinteinen Aasiassa vuosituhansia sitten kasvatettu soija on terveellistä. Sen sijaan jalostettu soija, jota me täällä länsimaissa syömme ainoastaan, ei sovellu ihmisen elimistölle.

Pahoittelen, ettei minulla ole antaa ainoatakaan linkkiä, patenttiasiat eivät kuitenkaan ole kiven alla (esim. Google), toisin kuin soija.