Vaasan musiikkiluokkien puolesta

No comment

/ #1673 Re: Saman kokenut.

16.12.2012 13:24

#1657: - Saman kokenut.

Henkiselle väkivallalle on ominaista kielteinen kohtelu henkilöä kohtaan, sen jatkuvuus, toistuvuus, systemaattisuus ja  v a l l a n k ä y t t ö.

Tutkimuksten mukaan henkinen väkivalta johtuu  k a t e u d e s t a, mustasukkaisuudesta,  a l i s t a m i s r i i p p u v u u d e s ta, vallanhalusta,  e p ä k y p s y y y d e s t ä  tai   o s a a m a t t o m u u d e s t a. (Vartia & Perkka-Jortikka 1994).

Jos syntipukki suostuu rooliinsa, työyhteissössä "on kaikki hyvin". Kokonaan eri asia on, miten syntipukiksi valittu työntekijä voi. Ongelmat korostuvat, jos syntipukki ei suostu rooliinsa, jos hän ei aina toimi väärin,  e i   t e e (työnsä, lasten kannalta) huonoja päätöksiä, hänellä on  v a h v a   a m m a t t i t a i t o  ja  k o r k e a   m o r a a l i. Työpiakkakiusaamisen tavoitteena on työntekijän "erottaminen" työyhteisöstä.

Ongelma pahenee merkittävästi, kun syntipukin roolissa oleva  o t t a a   o n g e l m a n   p u h e e k s i. (Työnantajan ohje oli Jurille, et menneistä ei saa puhua.) Esimiehen kieltäytyessä kommunikaatiosta, ohjeiden mukaan työntekijän edellytetään ottamaan asian puheeksi esimiehen esimiehen kanssa. Tällöin työntekijä menettää esimiehen luottamuksen täydellisesti ja syyttää tätä lojaaliuden ja työnjohto-oikeuden rikkomisesta. Tyypillinen esimiehen toimintatapa ohje on, ohareita ei sallita. Hänelle  k a i k k i   v u o r o v a i k u t u s   y h t e i s ö n   u l k o p u o l e l l e  merkitsee sääntöjen loukkaamista.

Viranomaisen ohjeiden noudattaminen merkitsee kiusaajalle tämän joutumista kiusaamisen ja vainon kohteeksi. Asetelma kääntyy päälaelleen.

Työntekijä jää tilanteessa yksin. Kukaan ei uskalla puolustaa häntä, koska pelkää menettävänä toimeentulonsa.