Koirakuiskaaja Cesar Millan pois TV:stä

/ #234 Re: Koira ei ole susi eikä laumaeläin

03.02.2011 17:13

#197: Koiran ehdoilla - Koira ei ole susi eikä laumaeläin

Otsikkoon liittyen:Kukaan ei lenee ole väittänytkään koiraa sudeksi,laumaeläimeksi kyllä.

Otetaas tähän pieni yhteenveto "faktoista" jotka itse olet tuonut esiin ja joihin perustat mielipiteesi.

Vanhat käytöstutkimukset,joita tehtiin vangittuna eläville ja ihmisen vaikutuspiirissä eläville susille osoittivat tuloksia verrattaessa ihmisen vaikutuspiirissä eläviin ja myöskin rajoitetussa liikkumatilassa eläviin ihmisen ja koiran/koirien välisiin keinotekoisiin laumoihin,että käytösmalleista löytyy yhtäläisyyksiä.

Tämä teoria oli vallalla kauan ja myöskin arvovaltaisten tiedeyhteisöjen ja  koira-ja susitutkijoiden hyväksymä.

Sitten arvovaltaiset tutkijat tutkivat luonnonvaraisena eläviä ja ihmisen vaikutuspiirin ulkopuolella kasvavia villejä susilaumoja ja huomasivat ,että villin susilauman ja vangitun susilauman käytösmalleissa on eroja joten myös villin susilauman ja kesyn koiralauman käytösmalleissa  täytyy olla eroja HEUREKA mitä loistavaa päättelykykyä ja tutkijan työtä tuo havainto vaatiikaan!Nyt sitten arvovaltainen tiedeyhteisö päättää tämän kahdelle eri eläinlajille tehdyn järjettömän ristivertailun perusteella jossa vastakkain asetetaan täydellisesti erilaisissa olosuhteissa ja ympäristössä elävät vertailuryhmät ja joka tieteellisessä epäpätevyydessään ja epäloogisuudessaan hakee vertaistaan,että vanhojen tutkimusten túlokset ovat vääriä.Anteeks jos mua vähän hymyilyttää,tai ei kun nauran kippurassa.

Anteeks mitä häh?Eihän villisusilla tehdyt tutkimukset osoittaneet mitään muuta kuin sen,että vankeudessa elävän susilauman ja villisusilauman käytösmalleissa on eroja ja sen että elinolosuhteet vaikuttaa käytösmalleihin.Mikään tässä ei todista sitä,että vanhempien tutkimusten tulokset olis vääriä.Oikeastaan päinvastoin,sillä jos alkuperäinen vertailututkimus tehtäisiin mahdollisimman tarkkaan tieteellisiä periaatteita noudattaen ja eliminoitaisiin erilaisen ympäristön vaikutukset niin todennäköisesti tulokset olisivat vielä enemmän samankaltaiset.

Tutkimuksissa on havaittu myös että villin koiralauman ja kesyn koiralauman käytösmalleissa on eroja.

Tutkimuksissa on havaittu myös että villin susilauman ja villin koiralauman käytösmalleissa on samankaltaisuuksia.

Coppingerin teoriat eivät vaikuta millään lailla kahden eri eläinlajilla tehdyn käytöstutkimuksen ja niiden vertailun tuloksiin eikä geneettisillä eroilla  ole mitään merkitystä silloin kuin tehdään vertailevaa tutkimusta nimenomaan käyttäytymismalleista.Coppinger esittää vain oman teoriansa kotikoiran kehityskaaresta,mikä voi pitää paikkansa ihan yhtä hyvin kuin joku muukin teoria.

Sika on lienee suurinpiirtein geneettisesti yhtä lähellä ihmistä kuin koira sutta,joten eikun tutkimaan vaan,eiköhän sieltä löydy saman-tai erilaista käytöstä.

Nyt sitten koiramaailma kuin salamaniskusta kokee ahaa elämyksen ja arvovaltainen tiedeyhteisö päättää,että eihän ne meidän fifit  käyttäydykkään niin kuin ne on aina omien silmien alla käyttäytyneet .

Soon vaan sellanen juttu,että meidän pikku puppelit ei välitä tuon taivaallista arvovaltaisten tutkijoiden ja tiedeyhteisöjen päätöksistä eikä käytöstutkimuksista vaan ne toimii ja reagoi niinkuin niiden vaistot ja vietit niitä ohjaa.