Vaadimme Paula Risikon, Terhi Kilven sekä Pekka Puskan eroa!

raastin
Vieras

/ #48

04.02.2011 14:53

Nyt puhun mutu-tuntumalta, mutta tietääkseni suurin osa näistä lääkevalmistajien syytesuojilta on perusteltua siksi, että esim. rokotteissa tulee AINA jonkinlainen sivuvaikutus. On se sitten vain käden punoitus, lihaskipu tai anafylaktinen shokki niin eihän siitä tulisi mitään jos joka jantteri alkaisi hakea korvauksia pienimmästäkin lihaskivusta.

Sitten vähän asiaa:

Tämän hetken tiedon mukaan näyttäisi siltä, että narkolepsiapotilaat, jotka saivat rokotteen jakavat yhden saman DQB1*0602 alleelin.

Taitaa olla kaikista yleisin muoto ja öbaut 17% suomalaisista kantaa tätä.

Jos siis tämän koko ilmiön takana on yksinkertaisesti Rokote + Geeni niin silloinhan pitäisi olla sairastuneita enemmän. Itse asiassa tosi paljon enemmän. Vaikka ikäjakaumat eivät ikinä mene tasan niin suuntaa antavaa:

4-19 -vuotiaiden rokotettujen joukko Suomessa on noin 668 000 yksilöä.

668 000 * 0,17 = 114 000.

Nyt tapauksia on n. 50 ja jos rokote suoraan aiheuttaisi narkolepsiaa niin tällöin tapauksia tulisi olla siis 114 000. Nyt ei ihan mee kohdalleen.

Ainoa siis mikä todellakin viittaa siihen, että rokote olisi osallisena, on se, että narkolepsiaan sairastuneiden joukossa 90% oli rokotettuja, kun rokotekattavuus tässä 4-19 -vuotiaiden ikäryhmissä oli 70%.

Varmastikin tuolle on väliraporttia tehtäessä suoritettu jokin tilastollinen testi, että kyse ei kuitenkaan ole sattumasta?

Maailmassa on tällä hetkellä n. 90 miljoonaa Pandemrix:illa rokotettuja ja tähän asti ilmi tulleita narkolepsia tapauksia on 132

Joka tapauksessa tutkimus jatkuu ja kaikkea hyvää narkolepsiaan sairastuneille ja heidän perheilleen. Toivottavasti tämänkin sairauden mekanismit raottuisivat vähän lähitulevaisuudessa.