Koulukiusaamisesta lakisääteisiä rangaistuksia

Hei kaikki!

Koulukiusaaminen on vakava asia, josta voi jäädä elinikäiset traumat. Kiusaamista on syrjiminen, rasistinen käytös, fyysinen-ja henkinen väkivalta sekä nettikiusaaminen. Kouluilla on rajallinen mahdollisuus vaikuttaa kiusaajiin esim. opettajat voivat antaa jälki-istuntoa. Harvoin opettajat edes puuttuvat asiaan. Mediassa on näkynyt monia murhia ja tappoja kun kiusaajat ovat joko itse tappaneet tai he ovat kiusanneet niin kauan, että kiusattu on tappanut itsensä. Koulukiusaaminen ei ole tervettä. On väärin, että siitä ei rangaista mutta muista kuten kunnianloukkauksesta ja pahoinpitelystä rangaistaan. Ehdotan, että koulukiusaamisesta tehdään rangaistava teko esimerkiksi sakkoja tai pahimmissa tapauksissa heille annetaan vankilatuomio esim. raa'an väkivallan takia. Yleensä kiusaajat ovat alle 15 eli he eivät ole rikosoikeudellisessa vastuussa, joten ehdotan sakkoja. Jos kiusaaminen jatkuu sakkojen jälkeen, tulisi mielestäni koventaa rangaistuksia. Kiusaamisesta pitäisi olla todisteet kuten pahoinpitelystä,että ei tulisi väärinkäytettyjä haastoja oikeuteen. Ehdotan myös, että opettajat jotka katsovat läpisormiensa kiusaamista ovat myös rangaistavia avunannosta.

Kiusaamisen ennaltaehkäisy    Ota yhteyttä adressin tekijään