Helsingin joukkoliikenteen heikentäminen
Kommentoitu viesti
paviljonki purkuun |
#152 Re: Re: Re: Re: Vihreän pyöräilijän taakka08.02.2013 12:33#150: Ainotar - Re: Re: Re: Vihreän pyöräilijän taakka Mikäli pyöräilystä halutaan vähänkin sosiaalista, pyöräkaistaleveyden pitäsi mahdollistaa kahden pyörän vierekkäin ajo. Mutta tämähän olisi aivan liikaa nykyisillä asenteillä, "kun kerta täällä on aina talvi ja minä en ole vielä kertaakaan nähnyt pyöräilijää edes Mechelininkadulla". Virkamiesten asenteesta kertoo hyvin myös se, että vasta viime syksynä tavoiteverkkoon lisättiin Hämeentie (Pitkäsillalta Junatielle). Sitäkin seliteltiin vuosikaudet: "Mene Sörnäisten rantatielle, siellä sulle on hyvä väylä". Joten esim. Hämeentie 3:sta Hämeentie 21:een HSL:n reittioppaan kevyen liikenteen väyliä suosiva on 300m metriä suoraa Hämeentiellä ajoa pidempi ja kiertää kivasti s-mutkan mukaan lukien Pengerkadun mäet. Ja joku vielä sanoo ääneen, että Helsinki on ihan hyvä pyöräilykaupunki.
Mechelininkadulla pitää tapahtua normaali 5 vuoden sykli. Viisi vuotta suunnitelman jälkeen valmistui pyöräväylät, viisi vuotta valmistumisen jälkeen niiden kapasiteetti on äärirajoilla (vaikka eihän täällä pitänyt kenenkään pyöräillä). Viisi vuotta odotetaan ja harkitaan yhden autokaistan poistoa (joka samalla mahdollistaisi leveämmän jalkakäytävän terasseineen), joka toteutetaan vuonna 2024. Tämä sykli on havaittavissa myös paljon mainostetussa Tukholmassa. Sveavägenin 1-suunt. pyöräkaistat/-tiet ovat tänään tiensä päässä, ne valmistui noin kymmenen vuotta sitten. Vaihtoehtona on joko pysäköinnin tai kaistan poisto.
Hyvä, helppo ja turvallinen toteutus: http://goo.gl/maps/TJGx2 kuka näitä oikein suunnittelee? ja miksi autoilessani en törmää ikinä moiseen. |
Vastaukset
Ainotar |
#154 Re: Re: Re: Re: Re: Vihreän pyöräilijän taakka2013-02-08 14:18:44#152: paviljonki purkuun - Re: Re: Re: Re: Vihreän pyöräilijän taakka Autoilijat saavat pitää kaistansa ja pyöräilijät saavat omansa, mutta mitä jalan kulkeva joukkoliikenteen tarvitsija tästä Mechelininkadun remontista saa muuta kuin ilon osallistua kustannuksiin? Jos ei yleensä ehdi olla päiväaikaan kotinurkilla, ei edes kompastele pahasti jalkakäytäville parkkeerattuihin autoihin, koska illan tullen ne lähtevät pois tai siirtyvät toistaiseksi laillisesti kadulle, mutta hyvähän ne tietysti on pois saada. Onko kellään tietoa paljonko Tukholman henkilöautoilu on vähentynyt pyöräilyn lisääntymisen ansiosta? Ruuhkamaksuthan pudottivat sitä keskustassa tuntuvasti. Joissakin kaupungeissa on käynyt niin, että pyöräilyolojen kohentaminen on vähentänyt joukkoliikenteen käyttöä, mutta ei autoilua ellei siihen ole erikseen pyritty. Eihän joukkoliikennekään mikään itsetarkoitus ole, mutta jos käyttäjien väheneminen johtaa yhä huonompaan kannattavuuteen ja palvelutason heikentämiskierteeseen samalla kun "autoilijat saavat pitää kaistansa", niin siitä on taatusti seurauksena autoilun lisääntyminen. Pysäkillä seisojan on turha surra autoilijat/pyöräilijät rintaman muodostumista, sillä se on jo olemassa vaikka monet kuuluvatkin molempiin, ja ainakin sen jolla on lapsia pitäisi olla helppo valita kummalla puolella seisoo raskaammalla jalalla. Enkä näe että asenteet autoilua kohtaan olisivat muualla kummemmat kuin Suomessa, mutta täällä vain taajamien suhteellinen pienuus ja haja-asutusalueiden laajuus on saanut autoilun haitat näyttämään viime aikoihin asti siedettäviltä. Mutta jos pahimmat ilmastonmuutosennusteet toteutuvat, niin kyllä tuota viiden vuoden sykliä on nopeutettava, että edes joku ehtisi nauttia terassilla levennetyistä jalkakäytävistä ja muista ihanuuksista - mukaan lukien kohta istutettavat lehmukset - ennenkuin löyly ajaa porukan lauteilta. |
JUMALAN KYMMENEN KÄSKYÄ!
Itämeri EI ole akkuteollisuuden kaatopaikka
Lohjan synnytyssairaalaa ei saa lakkauttaa!
Haluaisitko muuttaa jotakin?
Mikään ei muutu jos kaikki ovat hiljaa. Tämän adressin kirjoittaja ryhtyi toimiin. Teetkö itse saman? Aloita kansanliike luomalla adressi.
Aloita oma adressiMuita adresseja, joista saattaisit olla kiinnostunut
Ympärivuorokautinen päivystys on säilytettävä Kouvolan Ratamossa
17073 Luotu: 25.04.2024
Pelastetaan Pihkainmäen koulu
1569 Luotu: 04.05.2024
Käärmelahden koulun säilyttämisen puolesta.
1040 Luotu: 03.05.2024
Muuruveden alakoulua ja päiväkotia ei saa lakkauttaa!
866 Luotu: 04.05.2024
Espanjan sivuaineopetus säilytettävä Jyväskylän yliopistossa
1340 Luotu: 29.04.2024
Lohjan synnytyssairaalan lakkautuspäätös peruttava
649 Luotu: 06.05.2024
Opetus Leppälän koulussa jatkukoon!
575 Luotu: 06.05.2024
Vuolijoen alakoulu, Otanmäen yläkoulu ja maauimala säilytettävä
475 Luotu: 07.05.2024
Nyt riittää! Orpon hallituksen on erottava
12627 Luotu: 15.07.2023
Pajulahden koulun ja päiväkodin säästäminen ja Kuopion kaupungin talouden tasapainotusohjelman muuttaminen
378 Luotu: 07.05.2024
Me allekirjoittaneet vaadimme, että Pulkonkosken koulua ei lakkauteta
238 Luotu: 04.05.2024
Ruotsinkylän kyläkoulu säilytettävä!
562 Luotu: 27.04.2024
Luohuan koulun puolesta
871 Luotu: 24.04.2024
Luhalahden ryhmiksen ja koulun puolesta
349 Luotu: 26.04.2024
Lohjan synnytysosastoa ei saa lakkauttaa
4090 Luotu: 13.01.2024
Aso-asukkaita ei saa säätää vuokralaisiksi
2534 Luotu: 08.04.2024
Pikku-Neulamäen metsä säästettävä rakentamiselta
158 Luotu: 05.05.2024
Kevyen liikenteen väylän rakentaminen Konginkankaan keskustan ja pohjoisen liittymän välille/ Pohjoishiekka-Vt4
149 Luotu: 02.05.2024
Oinasjärven koulun kolmiopettajaisuuden säilyttäminen
315 Luotu: 29.04.2024
Meilahden autonomisen sosiaalikeskuksen puolesta
369 Luotu: 29.04.2024