Helsingin joukkoliikenteen heikentäminen
Kommentoitu viesti
paviljonki purkuun |
#152 Re: Re: Re: Re: Vihreän pyöräilijän taakka08.02.2013 12:33#150: Ainotar - Re: Re: Re: Vihreän pyöräilijän taakka Mikäli pyöräilystä halutaan vähänkin sosiaalista, pyöräkaistaleveyden pitäsi mahdollistaa kahden pyörän vierekkäin ajo. Mutta tämähän olisi aivan liikaa nykyisillä asenteillä, "kun kerta täällä on aina talvi ja minä en ole vielä kertaakaan nähnyt pyöräilijää edes Mechelininkadulla". Virkamiesten asenteesta kertoo hyvin myös se, että vasta viime syksynä tavoiteverkkoon lisättiin Hämeentie (Pitkäsillalta Junatielle). Sitäkin seliteltiin vuosikaudet: "Mene Sörnäisten rantatielle, siellä sulle on hyvä väylä". Joten esim. Hämeentie 3:sta Hämeentie 21:een HSL:n reittioppaan kevyen liikenteen väyliä suosiva on 300m metriä suoraa Hämeentiellä ajoa pidempi ja kiertää kivasti s-mutkan mukaan lukien Pengerkadun mäet. Ja joku vielä sanoo ääneen, että Helsinki on ihan hyvä pyöräilykaupunki.
Mechelininkadulla pitää tapahtua normaali 5 vuoden sykli. Viisi vuotta suunnitelman jälkeen valmistui pyöräväylät, viisi vuotta valmistumisen jälkeen niiden kapasiteetti on äärirajoilla (vaikka eihän täällä pitänyt kenenkään pyöräillä). Viisi vuotta odotetaan ja harkitaan yhden autokaistan poistoa (joka samalla mahdollistaisi leveämmän jalkakäytävän terasseineen), joka toteutetaan vuonna 2024. Tämä sykli on havaittavissa myös paljon mainostetussa Tukholmassa. Sveavägenin 1-suunt. pyöräkaistat/-tiet ovat tänään tiensä päässä, ne valmistui noin kymmenen vuotta sitten. Vaihtoehtona on joko pysäköinnin tai kaistan poisto.
Hyvä, helppo ja turvallinen toteutus: http://goo.gl/maps/TJGx2 kuka näitä oikein suunnittelee? ja miksi autoilessani en törmää ikinä moiseen. |
Vastaukset
Ainotar |
#154 Re: Re: Re: Re: Re: Vihreän pyöräilijän taakka2013-02-08 14:18:44#152: paviljonki purkuun - Re: Re: Re: Re: Vihreän pyöräilijän taakka Autoilijat saavat pitää kaistansa ja pyöräilijät saavat omansa, mutta mitä jalan kulkeva joukkoliikenteen tarvitsija tästä Mechelininkadun remontista saa muuta kuin ilon osallistua kustannuksiin? Jos ei yleensä ehdi olla päiväaikaan kotinurkilla, ei edes kompastele pahasti jalkakäytäville parkkeerattuihin autoihin, koska illan tullen ne lähtevät pois tai siirtyvät toistaiseksi laillisesti kadulle, mutta hyvähän ne tietysti on pois saada. Onko kellään tietoa paljonko Tukholman henkilöautoilu on vähentynyt pyöräilyn lisääntymisen ansiosta? Ruuhkamaksuthan pudottivat sitä keskustassa tuntuvasti. Joissakin kaupungeissa on käynyt niin, että pyöräilyolojen kohentaminen on vähentänyt joukkoliikenteen käyttöä, mutta ei autoilua ellei siihen ole erikseen pyritty. Eihän joukkoliikennekään mikään itsetarkoitus ole, mutta jos käyttäjien väheneminen johtaa yhä huonompaan kannattavuuteen ja palvelutason heikentämiskierteeseen samalla kun "autoilijat saavat pitää kaistansa", niin siitä on taatusti seurauksena autoilun lisääntyminen. Pysäkillä seisojan on turha surra autoilijat/pyöräilijät rintaman muodostumista, sillä se on jo olemassa vaikka monet kuuluvatkin molempiin, ja ainakin sen jolla on lapsia pitäisi olla helppo valita kummalla puolella seisoo raskaammalla jalalla. Enkä näe että asenteet autoilua kohtaan olisivat muualla kummemmat kuin Suomessa, mutta täällä vain taajamien suhteellinen pienuus ja haja-asutusalueiden laajuus on saanut autoilun haitat näyttämään viime aikoihin asti siedettäviltä. Mutta jos pahimmat ilmastonmuutosennusteet toteutuvat, niin kyllä tuota viiden vuoden sykliä on nopeutettava, että edes joku ehtisi nauttia terassilla levennetyistä jalkakäytävistä ja muista ihanuuksista - mukaan lukien kohta istutettavat lehmukset - ennenkuin löyly ajaa porukan lauteilta. |
Sakset seis! Suuri kulttuuriadressi
Pidetään kiinni pyöräedusta – hyvinvoinnin ja luottamuksen puolesta 🚴♂️
Vastustamme Karhen Kalliomäen tuulivoimahanketta (Ylöjärvi)
Puhtaan veden ja terveyden puolesta - Ei kaivosta Heinolaan
Forssan sairaalan palvelut turvattava
Maantien 468 peruskorjaus
Suomen on aika tunnustaa Palestiinan valtio
Sallitaan asuntojen vuokraus matkailijoille!
Israel boikottiin Euroviisuissa! Vetoomus Ylelle 2025
Silvola, Vantaa: Ei punaista asfalttia Kahluuniityn halki – Suojellaan niittyä, kunnioitetaan asukkaita
Kielletään ilotulitteiden myynti yksityishenkilöille
Vetoomus: Ei tuulivoimapuistoa Helvetinjärven kansallispuiston viereen (Natura-alue FI0341003), arvokkaaseen kansallismaisemaan. Patakorpi, Kuru, Ylöjärvi. Pirkanmaa.
Ei kaavamuutoshankkeelle, jolla Katariinanlaakson virkistysalueelle kaavoitetaan kerrostaloja!
Ei tuulivoimaloita Seitsemisen kansallispuiston rajalle
Haluaisitko muuttaa jotakin?
Mikään ei muutu jos kaikki ovat hiljaa. Tämän adressin kirjoittaja ryhtyi toimiin. Teetkö itse saman? Aloita kansanliike luomalla adressi.
Aloita oma adressiMuita adresseja, joista saattaisit olla kiinnostunut
Valiosauna osaksi Rovaniemeä
1526 Luotu: 08.09.2025
Ei tuulivoimaloita Seitsemisen kansallispuiston rajalle
1280 Luotu: 07.09.2025
Ei ampumaratahanketta Kokkolan Hanhinevalle
803 Luotu: 11.09.2025
Suomenhevoselle liputuspäivä.
1222 Luotu: 19.04.2025
Onni-palveluliikenne on säilytettävä Yli-Ii - Kiiminki välillä
502 Luotu: 20.08.2025
Kymintehtaan koulun Pilkan toimipisteen säilyttäminen
496 Luotu: 11.09.2025
Pidetään kiinni pyöräedusta – hyvinvoinnin ja luottamuksen puolesta 🚴♂️
51406 Luotu: 02.06.2025
Säilytetään Puistolan ja Tapulikaupungin kirjastot
391 Luotu: 07.09.2025
Hius- ja kauneudenhoitoalan yritykset ja työpaikat ovat vaarassa! ALV 14% Heti!
21275 Luotu: 20.03.2025
Maantien 468 peruskorjaus
294 Luotu: 14.09.2025
Rajamäen terveysasema lähipalveluineen on säilytettävä!
1020 Luotu: 12.06.2025
Haminalaisten lasten keskittäminen yhä suurempiin yksiköihin on loputtava!
239 Luotu: 07.09.2025
Viialan koulun säilyttäminen!
220 Luotu: 11.09.2025
Kustavin Keskustametsän säilyttäminen
217 Luotu: 12.09.2025
Ei tuulivoimaa Keuruun Lehmikorpeen
188 Luotu: 28.08.2025
Vetoomus Veho Salon toimipisteen säästämiseksi
176 Luotu: 29.08.2025
Sopeutumisraha lakkautettava kansanedustajilta
208 Luotu: 22.07.2025
LAITEVAPAATA KASVURAUHAA NURMIJÄRVELLE
164 Luotu: 14.09.2025
Kevyen liikenteen väylä Rasuasta Haavistoon ja edelleen Koskenpäälle
141 Luotu: 15.09.2025
Espoon sirkus- ja teatterikoulu Eskolle uudet tilat
131 Luotu: 15.09.2025