Adressi vai kansalaisaloite?

Nykyään Suomessa on mahdollista tehdä kansalaisaloite, jolla ehdotetaan uutta lakia, muutosta olemassaolevaan lakiin tai olemassaolevan lain kumoamista. Kansalaisaloite etenee eduskunnan käsiteltäväksi, jos se on kerännyt vähintään 50 000 kannatusilmoitusta kuuden kuukauden kuluessa. Jos näet realistisena 50 000 kannatusilmoituksen keräämisen kuudessa kuukaudessa, niin kannattaa ehdottomasti tehdä kansalaisaloite. Oikeusministeriön kansalaisaloitepalvelu löytyy osoitteesta www.kansalaisaloite.fi

Jos tavoitettasi ei pysty muotoilemaan kansalaisaloitteeksi esim. vastustat tulevaa lakia tai näet 50 000 allekirjoituksen rajan ylittämisen kuudessa kuukaudessa epärealistisena, niin kannattaa harkita nettiadressin luomista täällä Adressit.com:ssa.

Miksi valita Adressit.com?

• Ei aikarajoitusta allekirjoituksien keräyksessä
  • Näet kaikki allekirjoittajien antamat tiedot, mukaan lukien sähköpostiosoitteet
  • Voit päättää mitä tietoja allekirjoittajilta kysytään
  • Lähetämme sähköpostia adressisi allekirjoittajille, kun teillä on jotain tiedotettavaa (esim. olette perustaneet kansalaisaloitteen tai yhdistyksen ajamaan asiaa). Voitte vaihtoehtoisesti lähettää sähköpostia oman sähköpostiohjelmanne kautta.
  • Allekirjoituslomake on käännätetty 42 eri kielelle
  • Voit käyttää tekstin lisäksi kuvia, videoita, linkkejä ja listoja.

Jos päädyt tekemään adressin, niin myöhemmin on helppo siirtää adressin suosio kansalaisaloitteeseen, koska käytössäsi on kaikkien adressin allekirjoittajien sähköpostiosoitteet. Voit luoda adressisi yhteyteen tiedotteen kansalaisaloitteestasi ja lähetämme tiedotteesta sähköpostia kaikille adressis allekirjoittajille. Tällöin kansalaisaloitteesi saa loistavan lähdön heti aluksi eikä kansalaisaloitetta koskeva 6 kk:n aikarajoitus muodostu ongelmaksi.

Luo uusi adressi

Adressin tekijöiden kokemuksia