Adressi vai kansalaisaloite?

Nykyään Suomessa voi tehdä kansalaisaloitteen, jolla ehdotetaan uutta lakia, muutosta olemassaolevaan lakiin tai olemassaolevan lain kumoamista. Kansalaisaloite etenee eduskunnan käsiteltäväksi, jos se on kerännyt vähintään 50 000 kannatusilmoitusta kuuden kuukauden kuluessa. Kansalaisaloitelaki vaatii netissä kerättyjen allekirjoitusten osalta vahvaa sähköistä tunnistamista. Taloudellisista syistä johtuen emme pysty tuohon ja sen vuoksi kansalaisaloitteita ei voi kerätä Adressit.com:ssa.

Jos näet realistisena 50 000 kannatusilmoituksen keräämisen kuudessa kuukaudessa, niin kannattaa ehdottomasti tehdä kansalaisaloite. Oikeusministeriön kansalaisaloitepalvelu löytyy osoitteesta www.kansalaisaloite.fi

Melkein kaikissa kansalaisaloitteissa, joissa on kerätty tuo vaadittu nimimäärä, taustalla on ollut aktiivisia järjestöjä ja kannatusilmoituksien keräämiseksi on myös jalkauduttu kaduille. Tämän artikkelin kirjoitushetkellä 11 kansalaisaloitetta 441:stä oli ylittänyt 50 000 kannatusilmoituksen rajan, eli noin 2,5 prosenttia.

Jos tavoitettasi ei pysty muotoilemaan kansalaisaloitteeksi esim. vastustat tulevaa lakia tai näet 50 000 allekirjoituksen rajan ylittämisen kuudessa kuukaudessa epärealistisena, niin kannattaa harkita nettiadressin luomista. Mitään aikarajoitusta ei ole, saat käyttöösi kaikki tiedot, jotka allekirjoittajat antavat allekirjoituslomakkeessa mukaanlukien sähköpostiosoitteet ja puhelinnumerot. Lisäksi lähetämme allekirjoittajille sähköpostia, kun teillä on jotain tiedotettavaa. Nämä ominaisuudet mahdollistavat kätevästi yhteydenpidon ja ajatusten vaihdon samasta aiheesta kiinnostuneiden kesken. Ja mikään ei estä kansalaisaloitteen luomista myöhemmin.

- Adressit.com:n ylläpito (3.11.2015, päivitetty Adressit.com:n ominaisuuslistaa 28.11.2016)

Adressin tekijöiden kokemuksia | Luo uusi adressi

Pitäisikö maataloustukea pienentää?