Elävä keskusta ilman toriparkkia

Vieras

/ #96

03.07.2012 23:28

Suuri osa torista tulee olemaan poissa torikauppiaden käytöstä. Torikauppiaat (kalakauppiaat ja vihannesmyyjät) tarvitset kylmäautonsa elintarviketurvallisuuden vuoksi, näitä ei kuulemma mahdu siihen tilaan. Vihanneskauppiaat tuovat ihmiset torille. Vaasassa on ollut vilkas torikauppa, mutta toriparkin rakentamisen jälkeen siellä on ollut vain pari myyjää. (Helsingin sanomat 20.6.2012: Päätös toriparkista masensi torikauppiaat). On kyse erittäin suuresta montusta ja kaivuusyvyys olisi kymmenissä metreissä. Ihmisten turvallisuus täytyy ottaa ensijaisesti huomioon koko rakennustyömaa-ajan, joten suuri osa torista on luonnollisesti suljettu. Ensin siirretään katukivet pois ja sitten tehdään arkeologiset kaivaukset, kunnes päästään suureeen kaivuuseen. Kaivuu tulee näkymään ja vaikuttamaan koko toriin ja sen ympäristöön. Joku osaa varmaan laskea kuinka montaa kertaa pitää kuormureiden ajaa ennen kuin savet on ajettu pois. Kun savet on ajettu, niin pitää paaluttaa. Kun paalutukset on tehty, niin pitää rakentaa se halli ja auroramppi. Tori pitää kattaa kivetyksellä uudelleen. Linja-autojen lähtö- ja tulopaikat tulevat vaihtelemaan kaivuutöiden myötä, joten joukkoliikenteelle aihetuu jatkuvaa haittaa (näitä kustannuksia Toriparkki Oy ei huomioi) Louhen kaivuuta ei edes huomannut torin katukuvassa, mutta toriparkin kaivuuta ei voi olla mitenkään huomaamatta. Minimiaika kaivuulle taitaa olla 4,5 vuotta, mutta pahimmassa tapauksessa voi venähtää kuuteen vuoteen, joten erittäin suuresta urakasta on kyse.