Proteiinipitoiset valmisteet eivät ole virvoitusjuomia

Mikko

/ #4

03.10.2012 14:54

Hallitustahan ei kiinnosta pätkääkään mikä todellisuus on vaan se - jopa lain ja säädösten vastaisesti - voi määritellä mille lätkäisee veroa. Lyödäänkö vetoa, että tämä vero tulee ja jos tästä nyt alkaa suurempi meteli medioissa niin sille keksitään vain eri nimi tai proteiinijuomat lyödään johonkin kategoriaan, johon ne saadaan mahdutettua - kunhan niille vain saadaan vero.

Suurimmilta osin täysin virtuaalinen ALV on jo aivan tarpeeksi suuri lisä hintoihin. Virtuaalivero siinä mielessä että se kyllä näkyy tilastoissa kasvattamassa Bruttokansantuotetta mutta kauppiaat eivät todellakaan tilitä eteenpäin ALV:ta valtiolle 1:1 vaan ALV vähennysten jne. jälkeen valtiolle menee ALV:sta vain murto-osa.

Esim. Iso-Britanniassa ostovoima on saatu kasvuun nimenomaan sillä, että elintarvikkeista ei makseta VAT:ia (ALV:ia) ollenkaan. Miksei persaukinen Suomi halua laittaa ihmisten rahoja tehokkaampaan kiertoon ja kasvattaa näin kauppojen liikevaihtoja: Ainoa laki, jonka maa kaipaisi olisi, että ALV poistetaan kaikista päivittäistavarakaupan tuotteista ja lailla määritellään, että kauppojen hintojen tulee laskea samassa suhteessa.