Ei lukukausimaksuja yliopistojen ulkomaalaisopiskelijoille ETA-alueen ulko- eikä sisäpuolelta

Miten on mahdollista, että Suomen tulevaan hallitusohjelmaan aiotaan kirjata lukukausimaksut ulkomailta tuleville yliopisto-opiskelijoille? Edelliset hallitukset ovat nimenomaan lausuneet, että ne pyrkivät johdonmukaisesti vahvistamaan yliopistojen itsehallintoa eivätkä heikentämään sitä. Tulisi siis olla nimenomaan kunkin yliopiston oma asia, periikö se joltakulta opiskelijalta lukukausimaksun vai ei.

Minkään Suomen yliopistoista intresseissä puolestaan ei ole periä ulkomaalaisopiskelijoiltaan lukukausimaksuja. Useat vähävaraisimmista, mutta lahjakkaimmista, nuorista aikuisista jäisivät juuri niiden vuoksi tulematta maahamme: eritoten väitöskirjantekijät, joilla siis on tutkijapotentiaalia.

Suunnitelma lukukausimaksuista ulkomailta tuleville on väärin yliopistojen autonomian sekä yliopistoaatteen kannalta.

Me allekirjoittaneet kannatamme akateemista kansainvälistä liikkuvuutta ja sen edistämistä. Yliopistot ovat aina olleet kansainvälisiä, ja niiden tulee vastakin olla. Vetoamme Suomen tulevaan hallitukseen, ettei se asettaisi ulkomailta tuleville yliopisto-opiskelijoille lukukausimaksuja!