Ei lukukausimaksuja yliopistojen ulkomaalaisopiskelijoille ETA-alueen ulko- eikä sisäpuolelta

Sivuston ylläpitäjä on poistanut tämän viestin (Näytä tarkemmat tiedot)

15.05.2015 18:19

Ajatelkaahan nyt siis edes vähän

#2 Jotain rajaa hyväksikäytöllekin

17.05.2015 13:57

Suomen ei pidä toimia koko maailman ilmaisena yliopistona, kuten ei pidä toimia koko maailman ilmaisena sairaalana eikä koko maailman sosiaalitoimistona. Mikään muukaan maa ei toimi tällä tavoin eikä Suomenkaan pidä ja vielä vähemmän velkarahalla.

Adressi on myös harhaanjohtava, sillä lukukausimaksut koskisivat vain EU/ETA:n ulkopuolelta tulevia. Eivätkä ne afrikkalaiset, arabit ja kiinalaiset, joita asia lähinnä koskisi, ole yhtään sen lahjakkaampia kuin muutkaan opiskelijat eivätkä siten tuo meille mitään lisäarvoa.

Adressin kannattajat, laittakaapa tähän tulemaan lista niistä EU/ETA:n ulkopuolisista maista, joihin suomalainen voi mennä opiskelemaan ilmaiseksi! Mitä jos sitten löysättäisiin vähän niitä kukkahattuja ja sovellettaisiin hieman vastavuoroisuusperiaatetta.

Sokea kansainvälistäminen uhkaa myös jo nyt suomalaisten opiskelijoiden oikeutta saada opetusta omalla äidinkielellään.

#3 Re: Jotain rajaa hyväksikäytöllekin

17.05.2015 19:24

#2: Ajatelkaahan nyt siis edes vähän - Jotain rajaa hyväksikäytöllekin

Kiitokset asiallisesta palautteesta! Täsmennämme adressia siten, että emme halua lukukausimaksuja myöskään EU-/ETA -alueen ulkopuolelta tuleville.

Henkilökohtainen mielipiteeni on, että Suomessa tulisi korottaa keski- ja suurituloisten verotusta, muttei ottaa lisää lainaa muuhun kuin investointeihin ja puolustusmenoihin.

#4 Ei niin kutsutuissa tavallisissa ammateissa jatko-opintoja tarvita

21.05.2015 09:11

Tämä on hyvä idea: ‹LINK›, ja paljon yliopistoihin kohdistuvia leikkauksia laajavaikutteisempi säästöjen kannalta. Ei niin kutsutuissa tavallisissa ammateissa jatko-opintoja tarvita.

Kimmo E. Laine

#5 Vastustamme lukukausimaksuja yliopistojen ulkomaalaisopiskelijoille ETA-alueen ulko- sekä sisäpuolel

21.05.2015 13:10

Lisää allekirjoittajia adressille tarvitaan. Olen kuitenkin jo välittänyt tiedon vetoomuksestamme Suomen tulevaa hallitusta muodostavien puolueiden puheenjohtajille. Ainakin sataan nimeen olisi päästävä. Olkaa hyvät ja koettakaa siis löytää lisää allekirjoittajia! Huomatkaa, että nimen adressin voi panna myös siten, ettei se näy internetissä:

From: Kimmo E. Laine
To: Juha Sipilä, Timo Soini, Alexander Stubb
Subject: Vastustamme lukukausimaksuja yliopistojen ulkomaalaisopiskelijoille ETA-alueen ulko- sekä sisäpuolelta
Date: Thu, 21 May 2015 12:59:59 +0000

Arvoisa hallitusneuvottelija Juha Sipilä sekä arvoisat puolueidenne puheenjohtajat Timo Soini ja Alexander Stubb

Pyydän Teitä ottamaan huomioon seuraavan linkin päähän kerättävästä adressista ilmenevän seikan: ‹http://www.adressit.com/ei-lukukausimaksuja-ulkomaalaisille›. Suuri joukko erittäin korkeasti koulutettuja suomalaisia ja Suomesta kiinnostuneita henkilöitä vastustaa lukukausimaksujen asettamista yliopistojen ulkomaalaisopiskelijoille sen paremmin ETA-alueen ulko- kuin sisäpuolelta:

Edelliset hallitukset ovat nimenomaan lausuneet, että ne pyrkivät johdonmukaisesti vahvistamaan yliopistojen itsehallintoa eivätkä heikentämään sitä. Tulisi siis olla nimenomaan kunkin yliopiston oma asia, periikö se joltakulta opiskelijalta lukukausimaksun vai ei.

Minkään Suomen yliopistoista intresseissä puolestaan ei ole periä ulkomaalaisopiskelijoiltaan lukukausimaksuja. Useat vähävaraisimmista, mutta lahjakkaimmista, nuorista aikuisista jäisivät juuri niiden vuoksi tulematta maahamme: eritoten väitöskirjantekijät, joilla siis on tutkijapotentiaalia.

Suunnitelma lukukausimaksuista ulkomailta tuleville on väärin yliopistojen autonomian sekä yliopistoaatteen kannalta. –

Me allekirjoittaneet kannatamme akateemista kansainvälistä liikkuvuutta ja sen edistämistä. Yliopistot ovat aina olleet kansainvälisiä, ja niiden tulee vastakin olla. Vetoamme Suomen tulevaan hallitukseen, ettei se asettaisi ulkomailta tuleville yliopisto-opiskelijoille lukukausimaksuja!

Kunnioittavasti,

filosofian maisteri, Rääkkylä

#6 Saavutetaan 100 nimeä

26.05.2015 19:20

Kaikki allekirjoittaneet, olkaa hyvät ja hankkikaa kukin toinen allekirjoittaja lisää, ja kaksi teistä kolme lisää, jotta pääsemme sataan allekirjoittajaan. – All the undersigners, please get second undersigners, everyone of you, and two of you: second and third undersigners. So, we will reach one hundred names.