Vastustamme Valviran aikeita puuttua kilpirauhasongelmien hoitoon

Kommentoitu viesti

S.H.

#28 Kehityksen suuntaa tulee olla eteenpäin - allekirjoita

27.05.2013 17:47

Kehityksen suuntaa tulee olla eteenpäin!

Nykyisten funktionaalista lääketiedettä painottavien lääkärien ja muiden ei-tyypillisiä kilpirauhassairauksia *menestyksellä* hoitavien lääkärien tulee saada jatkaa työtään samaan tapaan kuin ennenkin, ja endokrinologikollegat saisivat ottaa heistä mallia ja opiskella itsekin ei-tyypillisten kilpirauhassairauksien hoitoa.

On ihan uskomatonta, että hoitomuotona on esim. julkisella puolella tarjolla lähes poikkeuksestta vain tyroksiinia, ja jos se ei toimi, niin julkista puolta ja suurta osaa yksityistäkään puolta ei potilaan vointi tai hoitaminen kiinnosta.

Eläinperäiset kilpirauhaslääkkeet (sisältävät sekä T4- että T3-hormonia) ja T3-hormonilääkkeet tuovat avun niille, joita tyroksiini ei auta. Kyse ei ole mistään humpuukista, vaan hyvin yksinkertaisesti siitä, että tyroksiini on T4-kilpirauhashormonin varastomuoto, joka kehossa muuntuu tarpeen mukaan aktiiviseksi T3:ksi. T4 itsessään ei siis tee yhtään mitään muuta ja jokainen elävä ihminen tarvitsee T3-hormonia. Kaikilla muunto ei toimi oikein, jolloin on pakko saada T3:ea sisältävää lääkettä joko yhdistelmähoitona tai yksinään, jotta kroppa ei ole ikäänkuin säästöliekillä ja kaikki elintoiminnot hitaammalla (vatsantoiminta, syke, muut elimet, ihon terveys, hiustenkasvu jne).

Tyroksiini yksinään auttaa maksimissaan 90% potilaista. Kilpirauhaspotilaita on Suomessa satoja tuhansia, joten vaihtoehtoisia lääkityksiä tarvitsee jopa kymmenet tuhannet ihmiset. Todella moni tyroksiinihoidolla oleva kärsii turhaan oireistaan vuosikaudet, koska ei tiedä paremmasta eli toimivasta hoidosta.

Minullakin on yli kaksi vuotta auttamatonta tyroksiinihoitoa takana, jonka aikana kärsin aina vaan kilpirauhasen vajaatoiminnan oireista ja paino nousi ruokavaliosta riippumatta. Annosta nostettiin, mutta apua en siitä saanut. Olen  siis enemmän kuin antanut sille mahdollisuuden toimia kohdallani. Puoli vuotta Liotyroniini (T3)-hoitoa nyt takana ja olen pikkuhiljaa kaikinpuolin valoisampi, terveempi ja myös hoikempi ihminen, jolla vatsakin toimii. Hoitoni on toteutettu vastuullisesti lääkärin seurannassa.

Allekirjoita sinäkin tämä adressi, jos haluat, että Suomessa ei taannuta taaksepäin lääketieteessä, vaan pysytään kehityksessä mukana!

Vastaukset

Jonna

#30 Re: Kehityksen suuntaa tulee olla eteenpäin - allekirjoita

2013-05-27 17:56:52

M:F

#66 Re: Kehityksen suuntaa tulee olla eteenpäin - allekirjoita

2013-05-29 08:05:34

#28: S.H. - Kehityksen suuntaa tulee olla eteenpäin - allekirjoita

Hyvä asia!! Itsekkin kilpirauhasen vajaatoiminnasta vuosia kärsinyt ja Thyroxin lääkityksellä jota juuri annosta nostettu, kun ei aikaisempi annostus enää toiminut!

Emilia.

#365 Re: Kehityksen suuntaa tulee olla eteenpäin - allekirjoita

2014-04-13 13:27:20

#28: S.H. - Kehityksen suuntaa tulee olla eteenpäin - allekirjoita

Olen samaa mieltä, kehitystä peliin!-- Itse olen käsinyt vajaa 20 vuotta, kerran leikattu iso struuma. Taas pitäisi mennä

siihen samaan , on nyt jo molemmilla puolilla! - "Kuivuisivatkohan" kasvaimet, jos saisi  sitä OIKEAA hormoonia??!-

Minkähän alan koulutus on Valviran päättäjillä? - Saavatkohan lääketehtailta bonuksia ,kun potilaat joutuvat käyttämään

paljon muitakinlääkkeitä!?

Eräälle tutulleni on tullut diab. ,keliakia ja vernpaine. Thyroksinin lisäksi siis lääkkeitä lisää ja gluteeniton ruokavalio.

-  Voittakoon järki!!

 

mauhe

#737 Re: Kehityksen suuntaa tulee olla eteenpäin - allekirjoita

2016-02-12 12:24:20