Luoman seisake on säilytettävä
Kommentoitu viesti
Dage |
#13 Påståenden som borde bemötas:22.09.2013 16:30Markus Elfström, Joukkoliikennesuunnittelija, Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä (HSL) skriver: På motsvarande Mankbyadress; Kan någon presentera de uppgifter som framgick när det gjordes en oberoende undersökning förra gången (Erik har du kvar din mapp?). Junien liikennepaikkojen matkustajamääriä seurataan jatkuvasti mm. junissa olevien laskentalaitteiden avulla. Mankin ja Luoman asemien käyttäjämäärät ovat nykyisin erittäin pienet (selvästi alle 100 matkustajaa/asema päivässä). Vertailun vuoksi esim. Masalan asemaa käyttää noin 700 matkustajaa päivässä. Vastaavasti U- ja L-junien pysähtyminen Mankissa ja Luomassa hidastaa kahdella minuutilla arkisin noin 1200, lauantaisin noin 600 ja sunnuntaisin noin 500 matkustajan matkantekoa, mistä aiheutuu noin 210 000 euron vuotuinen aikahaitta matkustajille. Lisäksi tasoristeysjärjestelyt aiheuttavat 80 km/h nopeusrajoituksen myös niille junille, jotka eivät pysähdy asemalla. Todellinen aikahaitta on siten yllä mainittua arviota suurempi. Asemien saneeraamiselle ei ole näköpiirissä tarvittavaa kysyntäpohjaa. Asemien säilyttäminen edellyttäisi alueen maankäytön voimakasta kehittämistä. Mankin uusi maankäyttö tukeutuu vahvasti Kauklahden asemaan, jonka rooli tulee vahvistumaan. Asemien säilyttäminen vaatisi myös huomattavia investointeja asema-alueisiin ja kulkuyhteyksiin. Mankin kehittäminen on haasteellista nykyisellä paikallaan, sillä asema sijaitsee pehmeiköllä eikä laitureita ole nykyisen ratageometrian asettamien rajoitusten vuoksi mahdollista pidentää. Espoon kaupunkiradan liikennöintiselvitys on laadittu yhteistyössä myös Espoon kaupungin ja Kirkkonummen kunnan kanssa. Junaseisakkeiden lakkauttaminen korvataan bussiliikenteen järjestelyillä Kauklahden ja Masalan välillä sekä Kauklahdesta Lasilaaksoon. |
Vastaukset
Sarianna Jylhä-Matilainen |
#14 Re: Påståenden som borde bemötas:2013-09-22 17:13:42#13: Dage - Påståenden som borde bemötas: Kiitos tästä joukkoliikennesuunnttelijan kommentista. Tuossa on nyt kuitenkin muutamia asioita, jotka kaipaavat huomiota. Ensinnäkin tietenkin se, että joukkoliikenteen houkuttelevuutta pitäisi nykyaikana pikemminkin lisätä kuin haitata sitä. Olemassa olevan seisakkeen lopettaminen tulee haittamaan merkittävästi luomalaisten julkisen liikenteen käyttöä ja lisäämään henkilöautoliikennettä pääkaupunkiseudulla. Kaavailtu bussi Kauklahteen kulkisi saamieni tietojen mukaan ainoastaan arkisin kello 6.30-22.00 välillä. Se ei tule millään muotoa korvaamaan nykyistä lähijunaa. Kunta on tosin myös vitkutellut kaavoituksessa useita vuosia ja lykännyt Luoman osayleiskaavan valmistumista jatkuvasti. Nyt tällä hetkellä on kuitenkin meneillään useita kaavahankkeita, jotka luovat lähivuosina sitä tarvittavaa kysyntäpohjaa Luoman seisakkeelle huomattavasti. Luomalaiset joutuvat erittäin eriarvoiseen asemaan, jos ajatellaan esimerkiksi autoverokäytännön uudistamista tai ruuhkamaksuja. Pääkaupunkiseutulaisena on vaikea hyväksyä joutuvansa tulevaisuudessa maksamaan samoja maksuja kuin esimerkiksi masalalaiset, vaikka kaikki tarpeet kattavaa joukkoliikennettä Luomassa ei edes olisi. U-junan pysähtyessä Luomassa matkan "aikahaitta" on todellisuudessa yhden minuutin mittainen per matka. Se ei tosiaankaan ole merkittävä kenenkään matkustajan matka-ajassa. Sen sijaan luomalaisten matkustajien matka-aika lisääntyy syöttöliikenteen vuoksi vartin verran. Sillä alkaa jo jotain merkitystä ollakin. Lisäksi kun U-juna lopetetaan, alkaa S-juna seisahtua Jorvaksen ja Tolsan pysäkeillä, joten S-junan matka-aika siis pikemminkin lisääntyy entisestään. Ainakaan kirkkonummelaisille siitä ei siten ole hyötyä. Myös tasoristeys jää olemaan, pysähtyivät siinä junat tai eivät. Junat siis joutuvat ajamaan siinä 80 km/h niin kauan kuin se siinä on. |
Kirkkonummelainen |
#22 Re: Påståenden som borde bemötas:2013-09-25 15:51:19#13: Dage - Påståenden som borde bemötas: Kirkkonummen kaupungihallitus on muuttanut kantaansa Luoman suhteen. Nyt kanta on, että seisake halutaan säilyttää. Toivottavasti tieto on myös HSL:n tiedossa?? Mitä tulee maankäytön kehittämiseen, niin kyllähän Kirkkonummella on suunnitelmia tämän suhteen. Tosin valmistelu on vienyt 30 vuotta. Mitä tulee tuohon 2 minuutin säästöön, niin ei voi kuin ihmetellä?? Y-juna klo 6.11 Kirkkonummelta Helsinkiin on ollut kesän jälkeen JOKA PÄIVÄ myöhässä 5-25 minuuttia. Myös muissa vuoroissa on ollut samaa ilmiötä. Kuinka monta sataa työssä kävijää tämä on koskettanut JOKA PÄIVÄ usean viikon ajan. Tuskin Luoman lakkauttaminen tätä ongelmaa ratkaisee. |
Itämeri EI ole akkuteollisuuden kaatopaikka
JUMALAN KYMMENEN KÄSKYÄ!
Lohjan synnytyssairaalaa ei saa lakkauttaa!
Haluaisitko muuttaa jotakin?
Mikään ei muutu jos kaikki ovat hiljaa. Tämän adressin kirjoittaja ryhtyi toimiin. Teetkö itse saman? Aloita kansanliike luomalla adressi.
Aloita oma adressiMuita adresseja, joista saattaisit olla kiinnostunut
Ympärivuorokautinen päivystys on säilytettävä Kouvolan Ratamossa
14394 Luotu: 25.04.2024
Nyt riittää! Orpon hallituksen on erottava
12103 Luotu: 15.07.2023
Rauman kyläkoulut säilytettävä osana kouluverkkoa
1292 Luotu: 23.04.2024
Luohuan koulun puolesta
585 Luotu: 24.04.2024
Adressi Kaukajärven terveyspalveluiden säilyttämisen puolesta
876 Luotu: 15.04.2024
Aso-asukkaita ei saa säätää vuokralaisiksi
2285 Luotu: 08.04.2024
Espanjan sivuaineopetus säilytettävä Jyväskylän yliopistossa
410 Luotu: 29.04.2024
Jättipäiväkotien perustaminen on lopetettava
2103 Luotu: 10.02.2024
Vesilahden sosiaali- ja terveyspalveluiden puolesta
321 Luotu: 23.04.2024
KOY MÄNTYTIE 1 ASEMAKAAVAN SÄILYTYSVETOOMUS
346 Luotu: 14.04.2024
Ruotsinkylän kyläkoulu säilytettävä!
308 Luotu: 27.04.2024
Meilahden autonomisen sosiaalikeskuksen puolesta
226 Luotu: 29.04.2024
Orpon hallituksen on erottava
2245 Luotu: 21.02.2024
Kouluvalmentaja säilytettävä Mouhijärven yhteiskoululla
174 Luotu: 28.04.2024
ADRESSI TAMPEREEN SEUDUN VINTTIKOIRARATATOIMINNAN SÄILYTTÄMISEN PUOLESTA
6257 Luotu: 08.04.2024
Luhalahden ryhmiksen ja koulun puolesta
138 Luotu: 26.04.2024
Sinkkolan toiminta on turvattava!
730 Luotu: 19.04.2024
Oinasjärven koulun kolmiopettajaisuuden säilyttäminen
111 Luotu: 29.04.2024
Suomi ei saa luovuttaa tosiasiallista päätösvaltaa kansanterveydestään Maailman terveysjärjestölle / Finland får inte ge bort sin faktiska beslutsrätt angående folkhälsan till WHO
12131 Luotu: 25.08.2023
Itämeri EI ole akkuteollisuuden kaatopaikka
67963 Luotu: 15.02.2024