Luoman seisake on säilytettävä

Kommentoitu viesti

Dage

#13 Påståenden som borde bemötas:

22.09.2013 16:30

Markus Elfström, Joukkoliikennesuunnittelija, Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä (HSL) skriver: På motsvarande Mankbyadress; Kan någon presentera de uppgifter som framgick när det gjordes en oberoende undersökning förra gången (Erik har du kvar din mapp?).

Junien liikennepaikkojen matkustajamääriä seurataan jatkuvasti mm. junissa olevien laskentalaitteiden avulla.
Mankin ja Luoman asemien käyttäjämäärät ovat nykyisin erittäin pienet (selvästi alle 100 matkustajaa/asema päivässä). Vertailun vuoksi esim. Masalan asemaa käyttää noin 700 matkustajaa päivässä.
Vastaavasti U- ja L-junien pysähtyminen Mankissa ja Luomassa hidastaa kahdella minuutilla arkisin noin 1200, lauantaisin noin 600 ja sunnuntaisin noin 500 matkustajan matkantekoa, mistä aiheutuu noin 210 000 euron vuotuinen aikahaitta matkustajille. Lisäksi tasoristeysjärjestelyt aiheuttavat 80 km/h nopeusrajoituksen myös niille junille, jotka eivät pysähdy asemalla. Todellinen aikahaitta on siten yllä mainittua arviota suurempi.
Asemien saneeraamiselle ei ole näköpiirissä tarvittavaa kysyntäpohjaa. Asemien säilyttäminen edellyttäisi alueen maankäytön voimakasta kehittämistä. Mankin uusi maankäyttö tukeutuu vahvasti Kauklahden asemaan, jonka rooli tulee vahvistumaan. Asemien säilyttäminen vaatisi myös huomattavia investointeja asema-alueisiin ja kulkuyhteyksiin. Mankin kehittäminen on haasteellista nykyisellä paikallaan, sillä asema sijaitsee pehmeiköllä eikä laitureita ole nykyisen ratageometrian asettamien rajoitusten vuoksi mahdollista pidentää.
Espoon kaupunkiradan liikennöintiselvitys on laadittu yhteistyössä myös Espoon kaupungin ja Kirkkonummen kunnan kanssa. Junaseisakkeiden lakkauttaminen korvataan bussiliikenteen järjestelyillä Kauklahden ja Masalan välillä sekä Kauklahdesta Lasilaaksoon.

Vastaukset

Sarianna Jylhä-Matilainen

#14 Re: Påståenden som borde bemötas:

2013-09-22 17:13:42

#13: Dage - Påståenden som borde bemötas:

Kiitos tästä joukkoliikennesuunnttelijan kommentista.

Tuossa on nyt kuitenkin muutamia asioita, jotka kaipaavat huomiota. Ensinnäkin tietenkin se, että joukkoliikenteen houkuttelevuutta pitäisi nykyaikana pikemminkin lisätä kuin haitata sitä. Olemassa olevan seisakkeen lopettaminen tulee haittamaan merkittävästi luomalaisten julkisen liikenteen käyttöä ja lisäämään henkilöautoliikennettä pääkaupunkiseudulla. Kaavailtu bussi Kauklahteen kulkisi saamieni tietojen mukaan ainoastaan arkisin kello 6.30-22.00 välillä. Se ei tule millään muotoa korvaamaan nykyistä lähijunaa. Kunta on tosin myös vitkutellut kaavoituksessa useita vuosia ja lykännyt Luoman osayleiskaavan valmistumista jatkuvasti. Nyt tällä hetkellä on kuitenkin meneillään useita kaavahankkeita, jotka luovat lähivuosina sitä tarvittavaa kysyntäpohjaa Luoman seisakkeelle huomattavasti. Luomalaiset joutuvat erittäin eriarvoiseen asemaan, jos ajatellaan esimerkiksi autoverokäytännön uudistamista tai ruuhkamaksuja. Pääkaupunkiseutulaisena on vaikea hyväksyä joutuvansa tulevaisuudessa maksamaan samoja maksuja kuin esimerkiksi masalalaiset, vaikka kaikki tarpeet kattavaa joukkoliikennettä Luomassa ei edes olisi.

U-junan pysähtyessä Luomassa matkan "aikahaitta" on todellisuudessa yhden minuutin mittainen per matka. Se ei tosiaankaan ole merkittävä kenenkään matkustajan matka-ajassa. Sen sijaan luomalaisten matkustajien matka-aika lisääntyy syöttöliikenteen vuoksi vartin verran. Sillä alkaa jo jotain merkitystä ollakin. Lisäksi kun U-juna lopetetaan, alkaa S-juna seisahtua Jorvaksen ja Tolsan pysäkeillä, joten S-junan matka-aika siis pikemminkin lisääntyy entisestään. Ainakaan kirkkonummelaisille siitä ei siten ole hyötyä. Myös tasoristeys jää olemaan, pysähtyivät siinä junat tai eivät. Junat siis joutuvat ajamaan siinä 80 km/h niin kauan kuin se siinä on.

Kirkkonummelainen

#22 Re: Påståenden som borde bemötas:

2013-09-25 15:51:19

#13: Dage - Påståenden som borde bemötas:

Kirkkonummen kaupungihallitus on muuttanut kantaansa Luoman suhteen. Nyt kanta on, että seisake halutaan säilyttää. Toivottavasti tieto on myös HSL:n tiedossa??

Mitä tulee maankäytön kehittämiseen, niin kyllähän Kirkkonummella on suunnitelmia tämän suhteen. Tosin valmistelu on vienyt 30 vuotta.

Mitä tulee tuohon 2 minuutin säästöön, niin ei voi kuin ihmetellä?? Y-juna klo 6.11 Kirkkonummelta Helsinkiin on ollut kesän jälkeen JOKA PÄIVÄ myöhässä 5-25 minuuttia. Myös muissa vuoroissa on ollut samaa ilmiötä. Kuinka monta sataa työssä kävijää tämä on koskettanut JOKA PÄIVÄ usean viikon ajan. Tuskin Luoman lakkauttaminen tätä ongelmaa ratkaisee.