Paperiresepti on säilytettävä sähköisen reseptin ohella.

Kommentoitu viesti

PotilasX

#1

09.10.2013 06:17

Hyvä aloite. Ääniä tarvitaan!

Vastaukset

Dr.Phil

#81 Re:

2013-10-13 17:18:58

#1: PotilasX -

500 kasassa, seuraava etappi 1000? ( Kansalaisaloitteeseen tarvitaan 50 000-ei adressiin)

Timteus

#229

2013-11-05 19:47:42

Jokaisen yksityiselämä, kunnia ja kotirauha on turvattu (Suomen perustuslaki 10§)

Potilasta on hoidettava yhteisymmärryksessä hänen kanssaan (Laki potilaan asemasta ja oikeuksista ( 6§ )

 

Ihmiselle kuuluu oikeus pitää intiimit yksityisasiansa salassa, samoin kuuluu potilaalle oikeus estää hänen tahtonsa vastainen hoito. E-resepti saattaa rikkoa molempia em. laeista,  ellei potilaalla ole mahdollisuutta saada hoitoa ilman kirjaamista eRec-järjestelmään.

 

 

 

 

 

 

potilas

#278 Miten toimii sähköinen resepti ulkomailla?

2014-01-29 10:48:41

#1: PotilasX -

Eikö potilaan näkökulmasta ole näin: Kun matkustetaan ulkomaille, sinulle tulisi olla mukana olevistasi lääkkeistä lääkemääräys mukana. Nykyään s.reseptiä ei saa välttämättä lääkäriltä edes mukaansa, jotkut tulostavat, jotkut eivät. Pitää yrittää itse muistaa, mitä siellä nyt on ja ei ole.

Eikö juuri tullut tai ole tulossa myös laki tai säädös että resepti käy myös muissa eu-maissa? S.resepti ei siellä varmaan käy?

Tämä on potilaan näkökulmasta ollut muutos huonompaan, enkä ole vielä asiakkaana löytänyt tästä muutoksesta hyvää puolta, joka toisi helpotusta asiakkaana asiointiin - päinvastoin. Pelottaa ja harmittaa kyllä jo etukäteen tilanteet, että koneet ovat apteekissa kaatuneet tai muuta mukavaa.. Kyllä tästä sain jo esimakua terveystalossa tth:n lääkärillä kun hän ei päässyt tekemään lääkemääräystä, koska e-resepti tai koneet siellä eivät toimineet.

Paperireseptin saan takaisin ja siinä näkyy monta pakkausta olen ottanut ja monta on jäljellä. Sähköisen reseptin lääkkeistä en ole tällaista saanut apteekista. Pelkän lääkkeen. Mistä minun pitäisi nyt muistaa, mitä minulla on siellä jäljellä tai mihin asti se on vielä voimassa?

Myös vakuutusyhtiö vaatii säilyttämään reseptin kun lääkket ovat haettu, että he voivat tarkistaa kuitin ja reseptin tarvittaessa/halutessaan korvausta varten. Miten tämäkään nyt onnistuu?

Itse olen niin järjestelmällinen, että minulla on reseptit omassa taskussaan hyvässä järjestyksessä ja pysyn hyvin tietoisena.

Miten sitten vanhukset? He pysyvät tässä kärryillä vielä huonommin ja heidän omaisensa kun koittavat järjestää ja tarkistaa, että vanhuksen lääkityksen menevät nyt suht oikein jne jne.

terveisin

Potilas

 

 

 


Vieras

#315 Re: Puhelin- ja paperireseptit on ehdottomasti säilytettävä. Juhani Lappalainen, lastenlääkäri

2015-05-26 08:44:20