Matalampia kerrostaloja Kirkkonummen Laajakallion keskustaan ja Tolsan seisakkeen läheisyyteen

Kommentoitu viesti

Tarja Sviili
Vieras

#12 Kaavoittajan (=kunnan) ahneus lisää myös Laajakallion alueen liikenneongelmia

22.08.2010 20:56

Kaavoittajan ja rakennusliikkeiden ahneus tuo Laajakallioon - mikäli vireillä olevat suunnistelmat toteutuvat - myös lisää epäviihtyisyyttä moottoriajoneuvoliikenteen lisääntyessä.

Sen lisäksi, että viisi-kuusikerroksiset kerrostalot rumentavat ja pilaavat Laajakallion asuinalueen kylämäisen ja rauhallisen yleisilmeen, tuovat ne mukanaan myös - matalampinakin toteutuksina - lisää auto-, moottoripyörä- ja mopoliikennettä asuinalueen sisälle ja ulkokehälle kuten Tolsantielle ja Vanhalle Rantatielle. Ja tietysti lisää myös kevyttä liikennettä eli jalankulkijoita ja pyöräilijöitä.

Meidän ja neljän naapurimme omakotitalot jäävät Tolsantien ja Keijukaistentien väliin. Tolsantien 40 km/h -nopeusrajoitus on kahdeksan asumisvuotemme aikana osoittautunut teoreettiseksi täysin olemattoman nopeusvalvonnan ansiosta. Aamu- ja ilta-aikaan, kun tiellä on eniten liikennettä, partioi Kirkkonummen alueella kuulema yksi ainoa poliispartio, joka ei tietenkään jatkuvasti voi olla valvomassa Tolsantien jatkuvia ja hulppeita ylinopeuksia.

Takapihamme idylliin kuuluu kesät talvet Tolsantietä joko Vanhalle Rantatielle tai kantatie 51:lle kiihdyttävien moottoriajoneuvojen meteli, kun ajonopeudet ovat ainakin 70 - 80 km/h. Kuinka moni haluaisi takapiahansa olevan Kantatie 51:n melutasoa vastaavan reitin varrella? Meteli on ympäri vuoden jatkuvaa ja häiritsevää.

Kunnasta todettiin, että tielle ei voi rakentaa ajonopeuden hidastavia esteitä eikä muutakaan melutasoa alentavaa ja tien turvallisuutta (jalankulkijoiden ja pyöräilijoiden näkökulmasta) parantavaa, koska Tolsantie kuuluu hallinnollisesti tieliikelaitokselle (destia) - ei siis kunnalle. Kun muistamme, miten monta vuosikymmentä tiehallinnolta on odotettu rahoitusta moottoritiehankkeelle, ei liene kovin todennäköistä, että pikkuruisen Tolsantien ajonopeuksia hillitseviä esteitä, kameravalvontaa tms. ryhdyttäisiin tieliikelaitoksen toimesta kovin ripeästi rahoittamaan.

Kun uusia kerrostaloja tulee - kuusi- tai nelikerroksisina, on selvää, että kauttakulku- ja läpikulkuliikenne asuinalueella lisääntyy entisestään. Jatkuvat ylinopeudet niin Tolsantiellä kuin Laajakallion omilla kaduillakin tekevät muuten mukavasta asuinalueesta varsin meluisan ja rauhattoman jo nyt. Onnekkaimpia ovat ne laajakalliolaisest, joiden talot sijaitsevat sellaisilla katuosuuksilla, joista ei ole läpiajomahdollisuutta.

Vastaukset

Johanna Vireaho
Adressin tekijä

#14 Re: Kaavoittajan (=kunnan) ahneus lisää myös Laajakallion alueen liikenneongelmia

2010-08-23 09:03:25

#12: Tarja Sviili - Kaavoittajan (=kunnan) ahneus lisää myös Laajakallion alueen liikenneongelmia

Hei!

Itse toivoisin myös, että alue jätettäisiin pientalovaltaiseksi omakoti- ja rivitaloalueeksi, mutta valitettavasti radan ja moottoritien läheisyys luovat painetta kerrostalorakentamiselle, joten epäilen, että saisimme tästä radan varresta sellaista. Tavoitteena kunnan asuntorakentamiselle ja kaavoitukselle on, että kaavoitusalueelle saadaan 600 asukasta, joka nyt kaavoituksen laskelmien mukaan olisi vielä nousemassa 650 asukkaaseen. Toivottavasti kerrostalojen madaltaminen vähentää henkilö- kuin moottoriajoneuvojen määrääkin tällä alueelle edes johonkin kohtuulliseen. Tavoitteitahan ei ole pakko ylittää, joskus ne voidaan alittaakin. Suunnitelmalinjauksia on helppo tehdä paperille, mutta niiden vaikutukset selviävät vasta todellisina myöhemmin. Toivottavasti tämä adressi saa päättäjiä pohtimaan sitä, että olemme kunta, emme kaupunki ja rakentaminen toteutettaisiin sen henkeen.

Tolsantietä tosiaan kaahataan aivan liian kovaa, sen kuulee jo parin sadan metrin päästä Tolsantiestä asuvat, saati aivan vieressä. Tolsantie ei turvallisuudenkaan osalta ole mikään mukavin jalankulkijalle tai pyöräilijälle. Kenties joskus sitten tulevaisuudessa saisimme myös kevyen liikenteen väylän sen varrelle ja puistomaista (=lisää puita) vähentämään tien varrella asuvien melusaastetta ja tekemään alueesta viihtyisän. Tosiasia on, että mitä enemmän asutusta, sitä enemmän moottoriajoneuvoja kuin läpikulkuliikennettäkin.