Kemijärvellä järki käteen tuulivoimaloiden sijoittamisessa

Kommentoitu viesti

Mietiskelijä
Vieras

#12 Ennemin tuulivoimaa, kuin ydinvoimaa....

02.01.2011 23:20

En allekirjoita adressia, -koska olen tuuliuvomaa kananttamassa, -ennen kuin ydinvoimaa, tai Vuotoksen allashanketta, tai sitä korvaamaan kaavaailtua,
Kemihaaran allasta. Kyllä tuulivoimalle!

Vastaukset


Vieras

#42 Re: Ennemin tuulivoimaa, kuin ydinvoimaa....

2012-03-28 15:56:17

#12: Mietiskelijä - Ennemin tuulivoimaa, kuin ydinvoimaa....

Olet unohtanut kannanotossasi sen tosiasian, että tuulivoima tarvitsee myös säätövoimaa eli, kun tuuli tyyntyy, niin on saatavsähkö jostain muualta ja meillä se tarkoittaa vesivoimasta.  Se tarkoitta Lapissa sitä, että  allashankkeita on tehtävä lisää. Lapin Liitto on tehnyt jo aika tarkan suunnitelman tälle säätövoimalle ja lisäaltaille. Selvityksen alkusanoissa kerrotaan jo tämä syys ja seuraus asia tuulivoimalle. Yhdessä vaihtoehdossa jopa puolet Itä-Lappia  joudutaan upottamaan, jotta tätä säätövoimaa pystytään riittävästi saamaan aikaan.

Itse olen sillä kannalla, että parempi tulos saataisiin aikaan kotitalouksia tukemalla aurinkoenergiaa ja maalämpöön ja pieniin tuulivoimaloihin. Näin saataisiin huomattavasti suurempi hyöty ja säätövoima ja muut ongelmat olisivat ratkaistavissa. Akkutekniikka kehittyy huimaa vauhtia ja akut toimisivat säätövoimana.

Suomessa tuulivoiman kanssa tehtiin se virhe, että päätettiin tukea tuulivoimaa, mutta ei ohjeistettu ollenkaan minne ja miten sitä rakennetaan. Nyt erilaiset keinottelijat ja kansainväliset pelurit hamuavat tuulivoiman kustannuksella huimia voittoja ja kaikki haitat jäävät paikallisille asukkaille.