Ambulanssien välitön lähtövalmius koko Pirkanmaalle

Kommentoitu viesti

Ensihoitaja periferiasta

#22 Re: Re: Re: Poliittinen päätöskö ?

30.10.2012 18:10

#18: -immoT- maalta minäkin - Re: Re: Poliittinen päätöskö ?

Avatakseni mielipidettäni ja hieman vastakommenttia. Kyllä, minäkin nostaisin mielelläni paljon suurempaa palkkaa ja mielelläni tekisin töitä ilman varallaoloa. Joku voisi maksaa minulle palkan kotiin, sillä olisin mielelläni perheeni kanssa kotona. Tällä hetkellä se ei ole mahdollista ja henkilökohtaisesti en ole kiinnostunut isojen kaupunkien 1vrk töitä/kolme vapaata käsittävästä työrytmistä. Omamme on tällä hetkellä mielekkäämpi, vaikka useamman päivän työputkea se vaatiikin. Vuorokausirytmi ei vaan ole minua varten. Kun katsoo lähes minkä tahansa kunnan taloudellista tilannetta, niin käytännössä tällä aikataululla ei kunnilla ole varaa näin mittaviin uudistuksiin. Koulutettua henkilökuntaa ei ole tarpeeksi, oppilaitosten opiskelijamäärät eivät vastaa tällä hetkellä työmarkkinoiden tarvetta. Toisaalta tiukka seula tulee opiskelijavalinnoissa pitääkin, kaikki ei tälle puolelle sovi, vaikka intoa olisikin. Henkilökohtaisesti en sulata ajatusta, että raha ratkaisee, montako minuuttia lähtö kestää. En minä kuole, vaikka en saakaan sitä jatkuvan lähtövalmiuden korvausta juodessani kahvia ja lähden A-tehtävälle kahvin jäädessä kuppiin. Joku muu voi kuolla, jos itsepäisesti päätän juoda kahvini loppuun, kun minun tarvitsee lähteä vasta 15 minuutin kuluttua. En halua ikinä joutua tilille siitä, että olen viivytellyt tietoisesti/tahallisesti matkalle lähtöä akuutissa tilanteessa ja vain sen takia, ettei minulle piruvieköön makseta asianmukaista korvausta. Jotain ammattietiikkaa tässäkin työssä pitää olla. En tee tätä rahasta, vaan sen vuoksi, että viihdyn tässä työssäni, täällä periferiassa, ja vaikka välillä mennään jaksamisen äärirajoilla. Jk. Olen itse keikkalainen, teen töitä useammassa eri kunnassa ja kaupungissa eri työnantajien palveluksessa, myös sairaanhoitopiirin palkkalistoilla. En ole kiinnostunut tällä hetkellä vakituisemmasta työstä, sillä minulla on se mahtava valinnanvapaus, missä tehdä töitä ja milloin. Lojaalisuus työantajia ja työtovereita kohtaan on kova.

Vastaukset

Maalta kanssa

#24 Re: Re: Re: Re: Poliittinen päätöskö ?

2012-10-30 18:32:58

#22: Ensihoitaja periferiasta - Re: Re: Re: Poliittinen päätöskö ?

Hei haloo!!! Eiköhän tässä ole juurikin tarkoitus kyseenalaistaa tuota päättäjien etiikkaa eikä ambulanssiväen. Voi olla että sinulla "periferian ensihoitaja" on takatasku kunnossa ja on kiva jeesustella etiikasta. Koita nyt kuitenkin tajuta, että juuri tuollaisten vepariensihoitajien mielipiteiden vuoksi muut alan ammattilaiset eivät koskaan saa ajettua heille kuuluvia etuja saati kohdennettua vastuuta sinne minne se kuuluu eli kuntien päättäjille.

Mietis ny vähä!

#26 Re: Re: Re: Re: Poliittinen päätöskö ?

2012-10-30 19:31:05

#22: Ensihoitaja periferiasta - Re: Re: Re: Poliittinen päätöskö ?

"Ensihoitaja periferiasta" voisi miettiä ja kerätä sitä työkokemusta täältä ensihoidosta vähän enemmän ennenkuin tulee kertomaan muille ensihoitajille kuka vastaa ja mistä. Jos päättäjät ovat päättäneet, että 15-minuuttia niin sinun pääsi ei ole vadilla missään kohtaan, vaikka et sitä ennen tehtävälle lähtisikään! Se on sitten ihan omassa päässä ja etiikassa jos ei ole kanttia istua sitä 15-minuuttia. Voi olla, että eettisesti on kyseenalaista hoitajalle (kaikkien arvojen mukaan) istua tuo vartti, mutta mitä sitä tarvitsee enään ensihoitajan miettiä jos päättäjät ovat näin päättäneet, ottaneet siitä vastuun ja todenneet, että se riittää on seuraukset mitkä hyvänsä! Tässä otetaan tietoinen riski ja mitä olen sivusta seurannut niin kyllä se on ihan selvästi Pirkanmaalaisten ensihoitajien toimesta koko Suomelle ilmaistu (kiitos tästä =), että se ei ole oikein. Asia on nyt kuitenkin niin, että ensihoitajien persauksella ratsastaminen saa loppua ja jos näin päätetään niin toivottavasti koko Suomen ensihoitajat ovat mukana toteuttamassa sitä todellista 15-minuuttia niissä toimipisteissä missä se muinainen lähtöaika jäännös 60-luvulta vielä on! Ja tottakai mennään äärirajoilla sillä 15-valmiudella kun tehdään kolmea vuorokautta putkeen, jossa huonolla tuurilla ajetaan kaikki yöt ja päivät läpeensä! Ensihoito on työtä siinä kuin mikä tahansa muukin työ ja siitä pitää maksaa palkka silloin kun ollaan töissä! Sun logiikan mukaan vuorokaudet voisi olla läpeensä varalla-oloa ja laupeat ensihoitajat rientävät välittömästi tehtäviinsä. Nostetaan vielä siihen samaan syssyyn ensihoitajien ammattitaitovaatimuksia ja testauksia vielä vähä ylöspäin niin alkaa oleen kohdillaan... Ja juu...Vilkaseppa Pirkanmaan terveydenhuollon kokonaiskustannuksia ja mieti sitten uudestaan paljonko tuo 2 miljoonaa on siitä summasta... Että laittokin hermostuttamaan........ Tsemppiä kuitenkin Pirkanmaan "täyspäisille ensihoitajille" =) Kauppisen Sannalta hieno avaus =)

Valitse nimimerkki...

#42 Re: Re: Re: Re: Poliittinen päätöskö ?

2012-10-30 22:25:19

#22: Ensihoitaja periferiasta - Re: Re: Re: Poliittinen päätöskö ?

"Kun katsoo lähes minkä tahansa kunnan taloudellista tilannetta, niin käytännössä tällä aikataululla ei kunnilla ole varaa näin mittaviin uudistuksiin."

Noinhan sinä uskot. Asialle et kuitenkaan mitään voi.

"Koulutettua henkilökuntaa ei ole tarpeeksi, oppilaitosten opiskelijamäärät eivät vastaa tällä hetkellä työmarkkinoiden tarvetta."

Etkä tuollekaan.

Ratkaisu ei ole se naisvaltaisille aloille tyypillinen että venytään itse, kunnes ei enää jakseta. Ratkaisu on se että valtio myöntää kunnille lisää rahaa ja satsaa opetuspaikkoihin. Tarve tulee siitä että raha ei riitä, eikä kentällä oleviin tarvittaviin paikkoihin riitä työntekijöitä. Tarvetta ei tule jos kentällä venytään loputtomiin ja palvellaan yli sovittujen sopimusten.

 

 

 

 

 

 

-immoT-

#44 Re: Re: Re: Re: Poliittinen päätöskö ?

2012-10-30 23:45:57

#22: Ensihoitaja periferiasta - Re: Re: Re: Poliittinen päätöskö ?

Niin olen itsekin alalla ja varmaan sinäkin tiedät, että 1 töitä ja kolme vapaata on poikkeusluvan alainen työrytmi jota pelastuslaitokset käyttävät ja muutamat sairaankuljetuksetkin. Tätä työrytmiä ei ole tarkoitettu sairaankuljetukseen, koska aktiiviset tunnit eivät voi säännöllisestä nousta kovin suuriksi. Esim. Kangasalan vuorokautinen kyytimäärä on niin suuri, että jos työhön sisältyy terveyskeskustyöskentelyä niin tälläistä työrytmiä ei voi missään nimessä käyttää! Ongelma-alueita Pirkanmaalla on paljon työntekijöiden saamisessa, koska henkilökohtaisesti en ikinä voisi suunnittelevani työskennellä esim. Kihniössä tai Kurussa missä kyytimäärä vuodessa pyörii jossain alta tuhannen luvuissa... eihän se mitään työntekoa ole vaan löhöilyä pelkästään!! Noita sun A-tehtäviä vuodessa on siellä osapuilleen 100/ vuosi. Varmaan mielenkiinnostakin lähtee 30 sekunttiin kun tuollainen tehtävä tulee!! Itse arvostan niitä alan ihmisiä, jotka vetää >1000 kyytiä vuodessa olkoon koulutus mikä hyvänsä!! He ovat alan ammattilaisia ja osaavat arvostaa sitä, että jos maksetaan vartin lähtövalmiudesta niin silloin lähdetään varttiin vaikka oma isä tai äiti saisi sydäninfarktin!! Sen jälkeen sitten oikeustoimet päälle ja sitä kautta asiat päiväjärjestykseen!! Kukaan ei tod pysty syyttämään sitä työntekijää, joka toimii annettujen varallaolosäädösten mukaan!!

Onko sun jotenkin hankala käsittää, että tuo lasku tulee jo kuntiin vuoden 2013 alusta!! Nyt tapellaan siitä, että saadaan vastinetta rahoille??

raivo härkä

#132 Re: Re: Re: Re: Poliittinen päätöskö ?

2012-11-08 13:02:47

#22: Ensihoitaja periferiasta - Re: Re: Re: Poliittinen päätöskö ?

toummoinen idiootti aina pilaa kaikki. Homma vaki työ ja elämä niin ääni muuttuisi kellossa. Elämässä pitäisi olla muutakin kuin sinivilkkujen sokaisemat silmät.